Impire

Jeg har alltid vært en fan av spill som Dungeon Keeper, der du må kommandere en gruppe soldater gjennom en form for labyrint. Her måtte du plassere og styre soldatene slik at de er klare til å angripe da fienden kommer. Nesten som Tower Defense, men ikke helt likt likevel. Paradox slapp for noen uker siden ut deres Dungeon Keeper konkurrent Impire. Men holder spillet opp til sin konkurrent? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Baal

Impire forteller historien om demonen Baal. Baal er en demon som er blitt sendt fra det dypeste helvete og opp til undergrunnen av magikeren Oscar Van Fairweather, Sammen planlegger Baal og Oscar Van Fairweather å ta over, dominere og kontrollere hele landet Ardania. Ikke bare det, men Van Fairweather må også transformere Baal til den grusomme, motbydelige og enorme demonen som han var før han ble sendt opp fra helvete. Fordi mens han ble sendt opp ble han minket til en liten og ikke like grusom og kraftig demon med en veldig morsom og rar pipestemme.

Historien er ikke akkurat et mesterverk eller noe å skryte av for å si det sånn, men likevel var historien passe underholdende. Den byr på rikelig underholdende og selv om spillet passer mer til et voksent publikum (les:helvete,demoner), så kommer det noen ganger fram litt barnlig og morsom humor som Ola på 10 år kan bli underholdt av. Likevel passer historien mest til folk som er over 18 år.

Spillbarhet

Gameplayet består det meste av å bygge seg hindringer og slikt (dungeon building), real-time strategi med en klype tower defense elementer og en del rollespill elementer. Man skulle tro at dette hørtes utrolig fantastisk ut og ikke noe negativt i det hele tatt. Kanskje verdens beste spill, eller årets beste spill til nå? Men neida. Slik gikk det dessverre ikke med Impire som må beklage seg å bli banket og knust totalt av sin hovedkonkurrent Dungeon Keeper.

Først av alt må man begynne å bygge litt, skaffe noen monstre som skal hjelpe Baal og fore dem (ja, du hørte riktig, fore demoner med mat). Aller først må du bruke ressursene og materiale du får gitt med en gang du starter spillet. Det er nå byggingen begynner. Du skal bruke materialet og ressursene til å bygge hindringer og tilkoble de forskjelligee rommene i undergrunnen med hverandre. Du kan ikke bruke hvilket som helst rom. For å koble til rommene kreves allerede eksisterende dører som på forhånd er bygd inni undergrunnen. Så her får du ikke bruke kreativiteten din, noe jeg likte svært dårlig som gjorde spillet kjedelig.

Deretter får du presentert en del materiale som du skal bruke til å pynte på dine rom. Deretter kommer det neste steget i Impire, raiding. Etter å ha bygd opp en liten hær skal du sende dem bort for å dominere andre rom i undergrunnen. Her skal disse demonene du har klart å skaffe bruke energien på å finne nytt materiale, mat og gull. Dette skal brukes til å oppgradere Baal og demonene i tillegg til å kjøpe nye ressurser for å bruke i dine rom.

Det som er litt tower defense i Impire, men det er ikke mye av det, er at når du blir angripe av noe (som ikke ofte skjer), må du sette opp demonene på strategiske steder slik at de tar angriperne lettere ut. Alt dette høres vel sikkert veldig underholdende tenker du? Men det er det dessverre ikke. Du gjør det samme om og om igjen, og dette gjør spillet vanvittig kjedelig og repeterende.

For å åpne opp materiale i den såkalte Dungeon Index må du tjene opp poeng. Dette gjøres ved å fullføre enkelte mål som f.eks. å finne et bestemt antall av en ressurs, bygge et bestemt antall med rom eller oppgradere dine demoner. Problemet her er at du får de samme målene hele tiden slik at du går lei rimelig kjapt. Så plutselig har du gjort det samme målet f.eks. å skaffe åtte sopper fire ganger på rad. Du vil også få vite ganske kjapt hvilke mål som er unødvendig å gjøre for å få mest poeng. Man kan også gjøre sideoppdrag i Impire for å komme seg vekk fra de repetive og monotone hovedoppdragene, men disse blir snart også repetive og monotone. Med andre ord, du gjør det samme hele tiden.

Når du ikke beordrer demonene til å slåss mot fiendene du møter er du en babypasser. Du må fore dem, trene dem og beordre dem til alt. Ingenting skjer automatisk. Om det kommer en gjeng med fiender og du ikke gjør noe står de bare der og blir drept. Tja, på en måte er jo det positivt for å få mer strategi og tower defense elementer ut av dette, men også litt negativt, fordi denne babysittingen er vanvittig kjedelig. Dette er ikke The Sims med demoner om de ter det utviklerne trodde.

Flerspillerdelen er akkurat det samme som enspillerdelen. Her kan du og tre andre konkurrere eller samarbeide i spilltyper som King of the Hill. Dette var små moro i begynnelsen, men begynte å bli veldig kjedelig etter rundt en time. Flerspillerdelen er kun i beta, så om de legger til flere muligheter kan det bli bra, men akkurat nå er flerspillerdelen bare middelmådig.

Impire kunne vært så mye mer etter hva jeg kan se utviklerne har prøvd på. Enspillerdelen hadde stor potensiale til å bli noe stort, men det skjedde ikke. Det er repetivt, kjedelig, byr på en god del bugs, en middelmådig historie og ikke mye underholdning. Likevel er flerspillerdelen fremdeles i beta om betyr at utviklerne har fremdeles en sjanse for å gjøre Impire til noe stort.

Samlet karakter: 5/10
1
2