Cities in Motion 2

Har du noen gang lurt på hvordan masser beveger seg rundt i byen? Hvordan man kan klare å styre båter, toger, busser og andre transportmuligheter i en by? Dette har utviklerne hos Paradox Interactive prøvd seg på i oppfølgeren til suksessen Cities in Motion, som jeg dessverre aldri fikk prøvd. men nå er Cities in Motion 2 her og lever spillet opp til forgjengeren som jeg aldri fikk tid til å prøve? Det får du lese i denne anmeldelsen.

Ingen byggesimulator

For å si det viktigste først så er Cities in Motion 2 ingen byggesimulator, alt handler om masse transport og forretninger. Cities in Motion 2 er med andre ord en masse transport og forretnings simulatorer. Det er litt likt spill som SimCity og Cities XL, bare at du kun kontrollerer og simulerer transport og ikke bygging. bare at det er sagt. Såvidt jeg har fått med ble byene/modellene i det første Cities in Motion gjenspeiler med byer fra virkeligheten.

Et av de største forskjellene på Cities in Motion 2 og forgjengeren er byene. I Cities in Motion 2 er er byene modellerte og skapte etter historiske byer, altså fra virkeligheten, men i dette spillet handler det mer om historiske byer. I tillegg er en veldig viktig forskjell at i CiM2 trenger du ikke å måtte starte i 1950 som i forgjengeren. Byene utvikler seg og skapes også dynamisk etter dine valg som selvfølgelig da får konsekvenser etterhvert. Om du f.eks. bestemmer at togene skal gå for trege kan dette ha konsekvenser for folk som venter på varer som følger med toget.

En veldig flott forskjell som har blitt lagt til i CiM2 er tids tabeller, her kan du kontrollere og bestemme enda mer i forhold til forgjengeren. I tids tabellene kan du bestemme når tid de forskjellige bussene skal kjøre, hvor lang tid, hvor mange ganger osv. Dette var ikke med i det første Cities in Motion. Det er også blitt implementert et natt og dag system som ikke var med i det første spillet som gjør at du også må kontrollere transport på natta. Dette er likevel en del av de små detaljene man kan drive med, slik at spillet føles mer realistisk ut, men om du ikke bryr deg om dette kan du bare skippe dette. Det med tanke på at du har valget mellom å gjøre dette manuelt eller at spillet skal gjøre det for deg. Det synes jeg var en utrolig flott ide.

Vanskelig

Det er svært vanskelig å skrive en anmeldelse av dette spillet, fordi jeg aldri har vært så kjent med denne sjangeren. Det er ikke kun et som er grunnen til at denne anmeldelsen er så kort. Grunnprinsippet er utrolig lett fortalt, altså masse transport i byene og forskjellene mellom forgjengeren som jeg aldri prøvde og denne oppfølgeren. Spillet er utrolig moro når man først forstår hvordan man skal spille og når man selvfølgelig får ting til å funke, spillet minner meg om et livlig puslespill, du må pusle hver brikke oppå hverandre for å få ting til å fungere. Går ikke togene slik de skal gå, eller båtene? Ja da har du gjort noe feil og da er det på tide å grave i systemet for å finne ut hva som må endres på.

Cities in Motion 2 har også både en samarbeidsmodus og en flerspillermodus. Likevel er ikke dette helt ferdig enda. Ifølge utvikleren skal det bli nye kjøretøy, trafikklys og et nytt og bedre UI for forretningsdelen av spillet.

Jeg vil anbefale Cities in Motion 2 til folk som er interesserte i en simulator der man skal kontrollere og simulere masse transport i storbyer og har en forretningssans for det trenger man. Ellers er dette spillet niche spill, altså et mer annerledes spill som ikke er for alle. Likevel var det et veldig underholdende spill for min del og jeg likte det svært godt.

1
2
3