Bioshock Infinite

Skrevet av: Xenofex   2013-04-29

Etter nesten seks år i støpeskjeen slipper endelig Irrational Games sin svært etterlengtede oppfølger.

Da Bioshock dukket opp i 2007 kom det nok som et lite sjokk (hehe) på mange spillere. Riktignok var det snakk om en spirituell oppfølger til de to System Shock-spillene fra nittitallet, men i praksis var det en helt ny franchise. Det ble en umiddelbar klassiker, ikke bare på grunn av fantastisk grafikk og utmerket spillbarhet, men det serverte en dyp og særdeles overraskende historie, som ikke akkurat er hverdagskost i de største mainstream-titlene.

Bioshock Infinite kan bedre beskrives som et motstykke til det første spillet, kontra en tradisjonell oppfølger. Det er ikke snakk om en fortsettelse av historien om Rapture, det er noe helt annet, men på samme tid veldig likt.

Du inntar skoene til Booker DeWitt, en plaget sjel med litt for mye gjeld for sitt eget beste. Han blir sendt til den flyvende byen Columbia for å redde/kidnappe en jente ved navn Elisabeth. Du finner henne rimelig kjapt, og hun blir ved din side i store deler av spillet. Problemet er bare at Elisabeth ikke er noen vanlig jente, og det er det flere som er klar over.

Infinite er et spill man kan mene ufattelig mye om. Det er en historie enkelte ikke kommer til å skjønne noen ting av, selv når rulleteksten kommer. Andre vil kanskje skjønne hva som foregår mye tidligere. Jeg er en av de som ikke skjønte så alt for mye før den avsluttende filmsekvensen, men satt fortsatt igjen med mange spørsmål etter det.

Jeg var inne på tanken om å skrive en anmeldelse direkte etter første gjennomspilling, men jeg valgte heller å starte på nytt. Og det er jeg glad for. Når du har fullført historien, har du på mange måter "nøkkelen" til å forstå alt du opplever på den riktige måten. Ting som på første gjennomspilling bare virket som fantasier fra en fleinsopp-infisert drøm, gir nå mening, fordi du har en kontekst å sette det inn i. Dette opplever jeg som litt problematisk, da jeg faktisk måtte fullføre spillet før jeg virkelig klarte å nyte det. Det er i alle fall snakk om et intelligent spill. Muligens litt for intelligent for sitt eget beste.

Når det gjelder det mer spillmekaniske, mener jeg Irrational har gått for en del gammeldagse løsninger. Som kjent fra Bioshock, formidles veldig mye informasjon gjennom båndopptagere som finnes slengt rundt om i verdenen. Det er riktignok gjerne snakk om informasjon som ikke er essensiell for fremdrift i historien, men når nevnte historie er så infløkt og uhåndgripelig, bør du få med deg så mange som overhodet mulig. Det trasige er at om du skal "scanne" samtlige områder for disse duppedittene bryter det veldig med flyten i spillet. Det er heller ikke mulig å få tekst når du spiller de av, noe som er problematisk om du ikke har mulighet til å spille med særlig høyt lydnivå. Du kan riktignok finne de som tekst-logg i menyen, men da er vi tilbake til problemet med kjipe avbrudd i spillingen.

En annen ting som kan være irriterende, er at det ikke finnes noen logikk bak hvilke beholdere (skap, skuffer, søppelbøtter etc.) som kan ransakes for innhold. Enkelte blir opplyst når du sikter på dem, andre ikke. Om du vil ha med deg så mye penger og ammunisjon som mulig, noe som blir svært viktig på de øverste vanskelighetsgradene, må du ganske enkelt gå rundt og peke på alt. Det samme gjelder våpnene som fiendene dine mister. Noen kan plukkes opp, andre ikke. Nok en irriterende løsning.

Jeg pleier ikke å henge meg så mye opp i logiske brister i spill, men når spillet helt fra starten gir deg fingern fordi det er smartere enn deg, lar jeg meg provosere. Det finnes en rekke rom som inneholder oppgraderinger eller penger, som Elisabeth kan dirke opp ved hjelp av "lockpicks", som du finner slengt rundt om i byen. Det er forsåvidt greit nok, men når mange av dørene du må gjennom for å komme videre i historien kan dirkes opp ved hjelp av Elisabeths hårnål blir det litt meningsløst.

I tillegg til et arsenal av våpen, har du tilgang på noe som heter "Vigors", i praksis akkurat det samme vi hadde i Bioshock under navnet "Plasmids". Det er evner du får av å drikke noe som best kan beskrives som en god gammeldags trylledrikk. Eller noe genmodifiserende "mumbo-jumbo" som spillet fremstiller det som. Disse selges i automater rundt om i hele byen, men så og si ingen andre enn deg benytter seg av dem. Nok en ting som ikke gir mening.

Jeg savner også muligheten for å kunne starte en ny gjennomspilling med alle våpen og oppgraderinger fra forrige runde, det er tilnærmet umulig å oppgradere alt i løpet av èn gjennomspilling.

Dette er et spill som har blitt rost opp i skyene, folk mister all fornuft og kritisk sans og kaster seg med i den populistiske massesuggesjonen og hyller det som en guddommelig genistrek. Jeg klarer ikke å komme helt dit. Det er litt for mange småting som irriterer meg midt i alt det fantastiske.

Medlemsanmeldelser8
Samlet karakter: 8.8/10
1