Dirt Showdown

Codemasters gjør hele tiden god jobb med å lage DiRT-spillene, denne gangen har Showdown kommet, eit spill som kommer til å gi mykje spillopplevelse. Eg anmeldte DiRT: Showdown fra Codemasters.

Gjennom helle DiRT-serien så er det vanskelig å finne ein favoritt, men den siste storslageren hadde ikkje høg nok spenning enn kva DiRT 3 hadde. Showdown har mykje å by på, forskjellen på dei tideligere DiRT-spillene og Showdown er stor. Vi kan sjå litt på korleis Showdown er bygd opp og spillopplevelsen i spillet. Codemasters har tatt eit stort steg og har virkelig gitt ein forandring innen for DiRT-serien, hvor det nyeste spillet viser det fantastiske og utrolig gøye billøp og realistisk spillopplevelse. La oss først så hvordan spillet er bygd opp.

Spillet selv

Vi kan sei at DiRT: Showdown har fått ein meir Demolition Derby opplevelse, den har fleire muligheter til å nyte spillet på andre måter enn å bare kjøre vanlige billøp. Codemasters har satset meir på realitet og hvordan det er når ein bil blir vraket og får store skader, hvordan spilleren kan få ein større og bedre spillopplevelse som inneber ikkje bare vanlige billøp men også at ein skal ha det gøyt med andre løp, som f.eks Rampage, ein kategori som er heilt ny innenfor DiRT-serien. Spillopplevelsen er større i det nye spillet enn dei forrige, det har gått meir over til spill som: Burnout, Stuntman og slikt, spill som er meir der biler blir vraket og du kan virkelig sjå skadene og korleis kollisjonene er/blir.

Normale billøp?

Både normale og unormale løp. Kan også kalles for varierende billøp. Som du i alle DiRT-spillene så finner du vanlige løp som rally osv, men i Showdown finner du også Rampage, Race-off, Hard Target osv. Disse billøp-typene gir deg ein ekstra spillopplevelse, det er gøyt, genialt og morsomt. Rampage er som følge: Du velger ein bil som tåler ein god del støyt, du har tid på deg til å vrake så mange biler som du kan og få mest poeng. Du får meir poeng når det er 30 sekunder igjen på tiden, det vil sei bonus-time. Du kan også vrake biler på ulike måter, det kommer an på korleis du treffer bilene, bilene har ein viss antall med liv (som går nedover når du treffer bilen). Race-off er meir lignende vanlige billøp, der du kjører om kapp mot ca. 6 - 8 andre biler, dette kalles for Baja, som du kjører med ulike biler, som har større dempere, dekk og styring. Hard Target er lik Rampage, bare at her skal du overleve så lenge som mulig uten å bli vraket, det kommer fleire biler etterhvert som tiden går. Det er også eit utrolig bra eksempel på bedre spillopplevelse/bilopplevelse. Det finnes mange andre/nye forskjellige billøp-typer, men disse er dei viktigste.

Showdown Tour

Hovuddelen med spillet, det som tar lengst til å gjennomføre, der du kan kjempe deg gjennom fleire nivåer til å komme til finalen. Den er delt i fire grupper: Pro, All-star, Champion og Legend. Det går i den rekkjefølgen. Etter hver gruppe så vil løp-prisene bli høgere. Du har også muligheten til å kjøpe biler og oppgradere dem (det er nytt). Bilene blir etterhvert dyrere, men også bedre. Finalene i kvar gruppe har ein viss pengesum, den øker veldig mykje etterhvert, men når du har vunnet finalen i alle gruppene så kan du ikkje vinne meir penger etter det. Men fortsatt noe av det beste med spillet.

Joyride?

Ja, hvorfor ikkje? Vi kan også sjå at Joyride var i DiRT 3, men den er oppgradert i Showdown. Du har fleire muligheter og fleire steder du kan gjøre oppdrag og finne skjulte symbol på. Det er blitt enklere å gjøre oppdragene og Joyride i Showdown er bedre og meir oversiktlig enn i 3ern. Det går an å spille det så mange ganger ein vil, det er ingen grenser, men det kan bli litt kjedelig når du har gjort alle oppdragene og funnet alle symbolene. Det er tilsammen 75 oppdrag på kvar plass/sted, hvor det også finnes betraktelig fleire symboler enn i 3ern, hvor i 3ern var kjedeligere når det gjelder akkurat dette.

Høyt potensiale.

Codemasters har gjort Showdown til eit genialt og utrolig bra spill. Det skal gi deg ein god spillopplevelse der du finner ulike punkter og sider ved spillet som er både negative og positive. Som grafikk, lyd, gameplay og holdbarhet som eg skriver ned for å få fram helheten av den endelige karakteren eg gir spillet. Grafikken er noko lunde god, men kunne har vert bedre, spillopplevelsen ville vert høgere da. Lyd derimot er utrolig, effektene fra bilene og kræsjene er realistiske og du finner det sjeldent i slike spill. Gameplay i spillet er utrolig bra, ein blir ikkje lei dei ulike kategoriene i Showdown, spesielt Showdown Tour. Holdbarheten kunne vert bedre, når det gjelder Showdown Tour så ville eg gjerne at du kunne fortsatt tjene penger med å kjøre billøp om igjen. Derfor vil karakteren synke betraktelig og være mindre på holdbarhet, men ellers så er den nokså grei.

Når det gjelder konklusjon av DiRT: Showdown så er det enkelt. DiRT: Showdown er enkelt og greit er utrolig bra og gøyt bilspill, det er ikkje overvurdert eller merkeligt, det er heller meget gøyt og morsomt. Fleire valgmuligheter av ulike kategorier og billøp, noe som eg liker spesielt mykje. Eg syns Showdown er eit spill med høyt potensiale og som virkerlig gir spilleren ein større spillopplevelse, hvertfall når det gjelder dei nye billøpene: Rampage, Hard Target, Elimination, Race-off og Knock Out. Det er eit spill som gir spenning, det er gøyere ein dei forrige spillene, men ikkje så bra som 3ern. Men spillet har også mange positive sider. Det er ikkje laget for å være god på grafikk og slikt, men for å være realistisk når det gjelder skader og ødeleggelse av biler og det å få ein bedre opplevelse og at opplevelsen skal vare over ein lengre periode enn dei forrige-spillene, spesielt DiRT 2.

Grafikk: 7.5/10

Lyd: 9/10

Holdbarhet: 7/10