God of War: Ascension

Release nærmer seg, og som tidligere nevnt så har jeg vært så heldig å fått has på en kopi av spillet, og enn så lenge så er jeg positivt og aktivt slukt inn i dens verden uten like. Enda multiplayeren, som i akkurat denne utgaven av serien skal by på mye underholdning å moro, er desverre enda ikke tilgjengelig da serverne ikke er oppe, så den delen må jeg smøre meg med en god dose tolmodighet før jeg får prøvd.

Om du har fulgt diverse poster og reviews andre steder, så har du kanskje fått med deg all haset og vindunderligheten som en kan snakkes om i dette spillet, og jeg kan ikke si annet enn at jeg kan by på mer av det samme, men det er mulig at min gjennomgang (som under skrivende stund enda ikke er fullført, men mer om det senere) har vært mer preget av frustrasjon enn andre.

Spillet kicker av med en noe rolig start, men heldigvis tar det ikke lange tiden før du blir kastet ut i den gode gamle stilen av episke kamper med skapninger større enn bygningene du vandrer mellom. Dette er vel kanskje ikke noe nytt, men som du kommer til å finne ut tidlig i starten, så er det ikke bare skapningene som kommer løpende mot deg den eneste trusselen. Bakken du trår på er nemlig en fiende du kommer til å støte på om ikke så alt for lenge.

Videre blir spillet fortalt som en rekke flashbacks. Dog det er bra utført kan det være vanskelig å holde kål på hvor i tiden du befinner deg hen med mindre du spiller gjennom alt i en sitting. Jeg har allerede stillt meg selv et par spørsmål underveis som har dratt fokuset vekk fra innlevelsen, bare for å senere oppleve at alt dette fort ble oppsumert i "et tidligere minne". Så om du klarer å holdte tunga rett i munnen har du en rimelig fantastisk reise foran deg. Kast inn et par av de flotte cutscenesa som etter min mening dukker opp alt for sjeldent, så har du et realt medie bibliotek å ta fra.

En annen nyhet i denne utgivelsen, om man kan kalle det en nyhet, er våpnene som Kratos bruker. Denne gangen så holder du deg til bruken av "The Blades of Chaos". Disse fungerer slikt som før, men denne gangen har du element-effekter lagt til for fancy grafikk og ekstra strategisk gameplay, dog jeg enda har å støte på en kamp hvor dette har hatt veldig mye å si.
Hver av elementene kan oppgraderes i forskjellige stadier, som låser opp komboer og angrep, men om du er som meg så ender du opp med å oppgradere de første elementene før du senere angrer på at du ikke valgte noe annet da det viser seg at det første elementet du støter på KANSKJE har mindre effekt senere i spillet (ikke quote meg på det her da det er baser på SUPER ENKEL FORSKNING alà meg som sitter å glaner på skjermen).
Videre finnes det noen våpen strategisk plassert ut i verden for å endre gangen i noen kamper, men disse kan kun brukes et bestemt antall ganger før du sender våpenet flyvende gjennom luften i et spektakulært angrep for å så aldri se det igjen, så du kan fort ende opp med å glemme å ha plukket de opp til å begunne med.
Du plukker også etterhvert opp andre items som kommer til å kunne brukes i kamp, men du finner fort ut at de aldri er like enkle å få ut i midten av et angrep enn hva det er å slenge rundt med de elementære sverdene, så bruk de strategisk.

Underveis i spillet kommer du også til å komme over en flust med andre utfordringer som du kommer til å huske fra de tidligere spillene. Enten det er klatring eller strategisk plassering av objekter for å kunne komme seg videre, så har du som oftest din gamle fiende ved din side, nettopp tiden. Og det er her de fleste frustrasjonsmomentene kan finne på å krype inn på deg. Flere ganger enn jeg er villig til å innrømme har jeg tatt meg selv i å prøve meg på å gjenta samme gangen i en utfordring bare for å se hvor langt jeg kunne strekke tiden, selvfølgelig løste det aldri problemet mitt og utfallet var som oftest det samme. Jeg befant meg på bunnen av et fjell eller en helling som jeg EGENTLIG skulle vært på toppen av.
Nå blir det litt feil å trekke ut dette da det åpenbart er min egen inkompetanse som satte stopper for videre progresjon i spillet, men poenget er at noen av disse utfordringene kunne være litt lite intuitive om du var rask med å hive deg ut i oppgaven fremfor å sette deg litt inn i tenkeboksen. Med det sagt, så er den endelige mestringsfølelsen derfor SÅ mye bedre da du endelig fullfører utfordringen å blir sendt videre!

Jeg nevnte tidligere at jeg enda ikke hadde kommet over noen grunn til å strategisk bruke sverdene og deres elementer for å komme meg gjennom en kamp, og her kommer det eneste nevneverdige frustrasjonsmomentet under spillet, "The trials of Archimedes".
Jeg har lest utallige poster om hvor urettferdig denne kampen er, som enkelt forklart er en utfordring som sender waves med fiender på deg uten mulighet for healing. Riktignok kan denne utfordringen vekke følelser om den gangen da spill virket umulige å gjennomføre og all snakk om fullføring var myter. Men neida, utfordringen virket ikke så vanskelig i starten, og i det du tror du er ferdig blir du bare kastet ut i det nok en gang, bare med vesentlig mye mindre helse enn hva du startet med.
Utifra hvilke fiender som dukker opp i hver wave så er jeg ganske så sikker på at jeg har kommet så langt som til siste fiende, men har enda å komme meg forbi, tross utallige forsøk. I skrivende stund så har jeg lagt fra meg kontrolleren for å skrive denne reviewen, men dere kan banne på at når dere leser dette sitter jeg nok enda å eksperimenterer med de forskjellige elementene for å komme meg videre! (Og ja, inkompetansen viser seg nok en gang, men dette er jeg i det minste ikke visstnok alene om).

Ellers har det vært noen bekymring om at singeplayer delen av spillet ville lide grunnet utviklingen av multiplayeren. Men kan ikke se noen bevis på dette! Om jeg tør å gjette så er det minimum 10 timer med innhold som ligger å venter på dere (med mindre du bruker en del til på utfordringer som meg, for da kan du regne med iallefall 15!).
Så før jeg plukker opp kontrolleren igjen, gled dere! Du kommer til å bli utfordret, men mestringsfølelsen sitter godt lenge etterpå! I tillegg som en ekstra bonus så er det omlag 2 timer med developer videor på disken samt tilgang til demoen av "The Last of Us" som for øyeblikket teller den til dens tilgjengelighet!

1
2
3