Ringenes Herre: Kampen om Midgard

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har spesielt mye til overs for spill som er lagd ut ifra filmer, siden det pleier ofte å bli veldig middelmådige resultater. Noen unntak finnes selvfølgelig hos meg også, blant dem er f.eks. de første Harry Potter spillene og noen av spillene basert på Ringenes Herre. Et av dem heter Battle for Middle Earth eller Kampen om Midgard som det står på coveret mitt. For en del år siden skulle jeg kjøpe meg et nytt spill. I hylla sto det to spill som fristet veldig. Det ene hadde bildet av et stort slag på utsiden av en borg, med et stort rødt brennende øye i bakgrunn. På det andre coveret var det bilde av en "okse" og en ork. Det sto altså mellom Kampen om Midgard og World of Warcraft. Den dagen valgte jeg Kampen om Midgard, men de som har snoket litt på siden min har nok skjønt at det andre spillet kom til å bli kjøpt senere det også.

Kampen om Midgard er et PC-spill, utviklet av EA og lansert i 2004. Spillet er et "real time strategy" (eller RTS om du vil) spill, som betyr at alt foregår i sanntid så det er ingen runder eller ventetid på andre spillere. Det er et nokså typisk strategi spill, mye likt både Age of Empires og Starcraft, der du samler inn ressurser som gir penger til å bygge opp styrker, bygninger, våpen osv. I motsetning til f.eks. Age of Empires, starter du litt enklere her, der du har en base fra starten av, du trenger bare å bygge bygninger på de oppmerkede plassene innenfor muren. Før jeg går litt mer detaljert til verks kan jeg jo nevne at spillet har flere forskjellige spillmoduser. Det står hovedsakelig mellom enspiller (felttog) og flerspiller (online).

Felttoget er som nevnt enspillerdelen. De godes felttog følger egentlig historien i filmene, der du starter med hele brorskapet i Moria. Etterhvert går brorskapet videre og du tar kontroll over Rohan og etterhvert Gondor, før felttoget avsluttes ved Svarteporten. Du får delta i alle de store slagene i filmen, så Helms Deep og Minas Tirith banene er jo klare favoritter her. Hvis du på den annen side er litt lei klisjefylte historier der du vet hvordan alt ender til slutt, kan du velge å være litt udregelig å spille som ond i stedet. De ondes felttog går stort sett ut på å ødelegge, ta over land og til slutt vinne ringen tilbake. En morsom liten vri med andre ord.

Felttoget er i og for seg bra nok det, et fint sted å starte og verdt å gjennomføre, men det er når du går online den virkelige moroa begynner. Her kan du som du sikkert forstår, spille med eller mot andre og dette er nok flerspillerdelen av et spill jeg har brukt mest tid på opp gjennom årene. De sene natterstimene hos kompisen med grandis i ovnen og Ole Ivars (av alle ting...) i bakgrunnen, sitter sterkt i minnet. Uansett... du kan velge mellom å spille 1 mot 1, 2 mot 2, 4 mot 4 osv. på velkjente (kanskje ikke for alle) landemerker i Midgard. Her kan du ta kontroll over 4 forskjellige hærer: Rohan, Gondor, Mordor og Jarnagard. Hvert sted har sine egne styrker og svakheter. Rohan har et stort fokus på kavaleri, Gondor har mulighet til å bygge et kraftig forsvar, Mordor har et stort utvalg av monstre, mens Jarnagard kan bygge kraftige beleiringsvåpen og sterke krigere.

-----------------------------------------------------------
Du starter altså i en base, med mulighet for å bygge bygninger på oppmerkede plasser i basen. Du starter med litt ressurser og et visst antall kommandopoeng, og hver enhet bruker en viss sum av disse kommandopoengene. Det lønner seg også å finne steder man kan bygge rundt omkring på kartet, for å samle inn flere ressurser enn motstanderen. Hver hær har et visst utvalg av enheter du kan rekruttere opp til grensen for kommandopoeng. Infanteriet er grunnsoldatene i hver hær og disse har en svakhet mot f.eks. kavaleri, som igjen er svake mot spydmenn osv. Hva du bygger og hvem du møter vil jo da selvfølgelig ha betydning for utfallet i kampen. Men i tillegg til vanlige enheter kan man i dette spillet rekruttere noe annet enn man kan i f.eks. Age of Empires, nemlig helter.

Helter kan rekrutteres i hovedbasen, men koster både mer penger og bruker flere kommandopoeng enn andre enheter. Heltene er de velkjente karakterene fra filmene og de er spredt rundt omkring hos hvert av stedene. Her er det nesten et litt rått parti i favør Rohan, de har nemlig både Aragorn, Gimli og Legolas på samme lag og er de på høyeste nivå kan de tre alene utrydde en hel hær. I tillegg har de Theoden som kan få rytterne sine til å pløye ned det meste av fiender uten å ta spesielt med skade. Gondor på sine side veier litt opp med Gandalf som kan sende enheter rundt han til gokk med et kraftig blåseangrep. Jarnagard har Lurtz og Saruman, mens Mordor kun kan rekruttere Nazguls. Noen kan sikkert argumentere for at heltene ødelegger litt av spillet, men jeg synes det setter litt ekstra krydder på maten å kunne rekruttere helter i tillegg til de "kjedelige" standard enhetene. Det siste som kan være avgjørende for om du seirer eller ikke, er evnepoeng. Du starter med ett poeng og får flere ettersom du dreper motstanderens styrker, river ned bygninger osv. Det dyreste evnepoenget hos de gode er De Dødes hær som er svært effektiv for å ta ned enheter, mens de onde har en balrog. Balrogen koster 10 poeng mer, men varer lenger og kan utføre enorm skade på bygninger.

Kampen om Midgard er altså et relativt klassisk RTS spill, slik som Age of Empires som jeg har nevnt en del ganger. For de som ikke vet det så er jeg en ganske stor fan av Tolkien og hans verk, så man kan tenke seg at dette er et spill jeg "burde like" uansett. Jeg kan vel egentlig si at jeg forsåvidt ikke gjør det, f.eks. Lord of the Rings Conquest synes jeg var temmelig middelmådige greier, men uansett Ringenes Herre eller ikke, jeg synes dette er et bra spill. Rent utseendemessig vil jeg si det er mer enn godt nok for å være et 2004 spill. Banene og figurene er godt designet, men zoomer du inn vil du jo se at teksturene er langt i fra full-HD. Siden man spiller i fugleperspektiv stort sett hele tiden (med mindre du er forferdelig nærsynt) så vil du nok synes grafikken er mer enn bra nok. Kontrollen er heller ikke veldig avansert og du vil kjenne den igjen fra andre RTS spill. Du trykker på enheten din med venstre museknapp, eller holder inne museknappen og markerer alle enhetene du vil bruke og klikker et sted på kartet, deretter vil de automatisk gå dit du klikker. Skal du angripe noen bruker du høyre museknapp. Styringen er brukervennlig og den fungerer, selv om den er svært enkel.

Banene varierer i størrelse, de har gode detaljer og store plasser å slåss på. Det er mange varierte enheter, helter og taktikker å velge mellom, alt for å skreddesy din strategi som hærfører. Spillet har brukt samme skuespillere som i filmen, så stemmeskuespillet har i hvertfall ikke jeg noe å sette fingeren på. Spillet bruker også mye av den originale musikken fra filmene, men det er også lagt til noen nye spor komponert av Jamie Christopherson og Bill Brown. Jeg innbiller meg at disse lydsporene er laget for å ligne på Howard Shore sine mesterverk og de passer også helt ypperlig inn i spillet. Musikken gir en skikkelig heroisk følelse når du leder en gruppe modige ryttere i det de stormer mot en gigantisk horde av orker. Faktisk så lager det meste av lyden i spillet en fantastisk stemning, enten det er Gandalf som ber oss være på vakt, eller lyden av hestehover som tramper over den mektige marken, eller fuglene som kvitrer deg i øret i det basen din er ferd med å rase sammen, eller Pippin som stadig etterlyser sin andre frokost, eller (...) Kort sagt: lyden er av topp kvalitet, både musikken og lydeffektene danner en atmosfærisk ramme rundt spillet.

I og med at dette egentlig skal være en anmeldelse og ikke en bokutgivelse, tror jeg at jeg ikke skal gå så mye mer i detalj om innholdet i spillet. Dette er grovt sett det spillet går ut på. At det er fra Ringenes Herre universet er selvfølgelig et stort pluss for min del, men det endrer ikke det faktum at jeg synes dette er et velutviklet strategi spill. Du har ikke like mange muligheter som du har på motpartene i Age of Empires og Starcraft, men til gjengjeld finner du igjen ting i dette spillet som er utelukket fra de andre. Spillet er relativt simpelt, men allikevel ganske avansert. Det at du starter i en base gjør jo at du i større grad kan fokusere på å bygge opp hæren din. Uten å ha spilt verken Starcraft eller AoE spesielt mye, føler jeg du bruker så lang tid på å bygge opp basen din at du aldri rekker å bygge opp en skikkelig hær. Derfor synes jeg denne nokså enkle, men allikevel geniale tilnærmingen er så bra i Kampen om Midgard.

Men når det er sagt: du er fremdeles nødt til å bygge riktig, du må time riktig og i slagene kreves et godt samarbeid. Og når du først lykkes, når du rir inn i stormen og tramper ned de stakkars orkene foran deg, når den siste pilen din feller de store stygge trollene som giver løs på muren din, eller når du fyrer av spesialangrepet til Gandalf som sender samtlige enheter rundt han til månen, ja da er det jaggu godt å være herfører i Kampen om Midgard!

1
2
3