Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Halo 3

Halo 3 ble hyllet ved release, det høstet gode salgstall, og Bungie tjente god profit på spillet. Jeg satte meg ned med Master Chief hjelm på hodet, klar til å ta et dypdykk ned i de mystiske haloenes verden. Spørsmålet alle sitter igjen med - var dette virkelig så legendarisk?

Halo-trilogien handler om Haloene; ringformede planeter som er blitt konstruert av forerunners, en gammel rase som fortsatt har noe urbefolkning igjen, slik som Monitor 343 Guilty Spark - som spiller en sentral rolle i alle Halo spillene.

Haloene var konstruert utelukket for å være supervåpen som ble utviklet i et siste - desperat - forsøk på å utslette flood. Uheldigvis utsletter man flood ved at man dreper maten deres, og siden mennesket er mat og Covenant er mat, betyr det at Halo er laget for å ødelegge hele galaksen.
Prophets, som hovedsaklig ble introdusert i Halo 2, prøver å aktivere haloene, og Master Chief må stoppe de i å gjøre det, med mindre galaksen skal bli sprengt og utslette alt liv.
I Halo 3 er det nettopp dette man skal gjøre, ende kampen og forhåpentligvis skape galaktisk fred.

Brettdesignet i Halo 3 sin single player er god, slik som Bungie alltid har vært. Mange klagde på at det var mange små områder som førte til close-combat, men totalt sett var ikke områdene så mye mindre på Halo 3 en Halo 2, hovedsaklig har utemiljøene blitt litt mindre og en smule mer lineære.
Jeg synes på ingen måte dette ødelegger noe særlig, det er likevel plass til enorme kamper med masse eksplosjoner, taktikker og bruk av all slags våpen om noen synes det sto i fare.

Motstanderenes kunstelige intelligens er som regel god, ikke egentlig så mye å klage på, utenom et par unntak hvor de småklønete gruntene henger seg fast i kanter, eller kaster granater inn i et tre rett foran dem. Spesielt husker jeg en gang hvor en brute kjørte en Brute Chopper plutselig stoppet opp rett foran meg og sto helt stille. Jeg kunne gå ut av mitt kjøretøy, hoppe opp på hans, slå han, skyte han uten at han gjorde noe. Dette viste seg å bli noe komisk da jeg 5 minutter senere - etter å ha massakrert alt og alle i området - returnerte til denne ensomme sjelen, som fremdeles sto stille, for å slå ham i hjel.
Intelligensen til lagkameratene dine derimot, spesielt når det gjelder kjøring, er helt på trynet. Bungie hadde lovet oss en oppussing på denne delen som også sugde i Halo 2, men nei, der var ikke mye gjort, for det er fremdeles umulig å la medarbeiderne dine kjøre med mindre du er ute etter å ta selvmord. De vil kjøre inn i kasser, plassere deg som står på turret i umulige situasjoner som gjør at du ikke kan treffe fiendene dine, og de vil kjøre direkte mot Brute Choppers, som imidlertidlig kan sprenge bilen din i filler ved å booste. Nei takk, da tar jeg heller en Ghost, Brute Chopper, eller så tar jeg rett og slett styringen selv.

Historien er bra, og endingen er tilfredstillende nok. Jeg vil ikke gå inn i detaljer i frykt for å ødelegge uvitende personers spillglede, men jeg vil nevne at det er viktig å få med seg slutten som kommer etter credits, og kanskje enda litt mer mystisk - bonus slutten som kommer etter å ha spillt siste bane på Legendary.
Spillet fikk en minneverdig slutt samtidig som det er lagt opp for mulige oppfølgere.
Lengden i single playeren er kanskje ikke den mest tilfredstillende og på det lengste vil den vare i ca. 5 timer på Easy, 7-8 timer på Normal, 10 timer om man spiller på Heroic og 13 timer på Legendary.

Single Playeren har også noe som kalles Meta Games, dette er det ikke mange andre spill som har, men det var heller ikke så veldig stort. Det går ut på at man skal alene eller co-op samle poeng gjennom en Campaign bane. Poeng sankes ettersom hvor fort man klarer banen, vanskelighetsgraden du spiller på, hvordan type kill du får (Headshot, stuck osv.), og om du spiller med hodeskaller på.

Nå over til Multiplayeren.
Dette er den største grunnen til at jeg spiller Halo 3 i dag, og tross mange irriterende småfeil er jeg fortsatt forelsket i multiplayeren.
Jeg kan starte med Forge. Denne funksjonen er ny i denne typen spill. Her kan man endre på banene og lage nye kule game modes, alene eller sammen med 7 andre. Den fungerer som en forenklet map-editor med noen tweaks. Om man har syv andre i rommet ender det som oftest i krig, med masse betrayals, eksplosjoner fra Fusion Coils, og folk som får Scorpions på hodet. Det er imidlertidlig faktisk ganske gøy å fly rundt som monitor og kødde slik, men det er også mulighet for å lage seriøst fete brett til gametypes som infection eller juggernaut.

Multiplayer matchmaking, som det så fint heter, er her folk finner andre personer å spille med. Det er også her problemene starter.
Man kan spille enten social hvor man kan koble til 3 andre kontroller og spille split screen, eller man kan ivitere folk på vennelista og starte kamp, selv om antall personer som er i partyet overstiger hvor mange som kan være på hvert lag.
I ranked kan man ikke overstige partyet med antall som kan være på et lag, og heller ikke spille split screen - med mindre du har to gull-profiler.

Ranking systemet i Halo 3 består av tre deler. En del som viser graden din, en annen som viser hvor mye exp. (experience) du har og den tredje viser hvilken level du er i Game moden.
Den førstnevnte rankingen blir lagt sammen av de to sistnevnte. Den starter på 1 Exp. hvor man blir Recruit og slutter på 5000 exp, hvor man blir Five-Star General, men da må man også ha Highest Skill 50. For å åpnå høyere Highest skill, må man vinne rangsjerte kamper.

En ting som er irriterende med multiplayer er melee systemet. Mange klagde på Halo 2 sitt melee system fordi personen med host vinner om man slår likt, eller til og med om man slår litt tidligere. Så i Halo 2 var det om å gjøre å slå først, men det var ubrukelig mot en som har host. I Halo 3 er melee systemet designet slik at personen med mest liv vinner melee duellen. Dette er helt teit og betyr at om en person har fått en kule mer i seg enn en annen, kan han andre som har mest liv slå nesten et halvt sekund senere og vinne duellen. Dette gjør hele melee-systemet ubrukelig og gjør det irriterende, og er av de største grunnen til at man taper mot nybegynnere i close-combat, også fordi de skyter med Assault Rifle mens de løper mot deg og kan slå på 2 meters avstand.
Derfor skaper Battle Rifle et mer balansert gameplay, setter et større skille mellom god og dårlig.

En annen ting er at Halo 3 noen ganger kan være veldig ubalansert i form av grenseløst dårlig connection, og jeg er derfor skeptisk til spill som har kamper hvor 16 folk kan være med i en kamp.
Har en person dårlig connection vil det ødelegge for alle, heldigvis kan man stille slik at man velger folk med god connection først og fremst ved å trykke på X i lobbyen.
Host advantage er også irriterende, og gjør at hosten i spillet, både tåler mer og skader mer. Dette er ubeskrivelig irriterende dersom man skulle havne i en BR duell med han.

Generelt sett er multiplayeren morsom og er oftest gøy å spille. Det samme går for single playeren. Spillet har dog en del irriterende småfeil som gjør at det trekker ned minst 1 karakter. Dette kan imidlertidlig bli rettet på via en patch.

Grafikk: Grafikken er ikke så spesiell i forhold til andre spill nå til dags, men Halo 3 kan rutte med imponerende eksplosjoner og vanneffekter. 7/10

Lyd: Musikken er fantastisk og det er mange dialoger som er spillt inn. Nærmere 45.000 for å ære persis. Stemmeskuespillet er bra, og generelt er lyden god. 9/10

Gameplay: Gameplay-messig er spillet egentlig genialt, det er bare det at mange småfeil ødelegger en god del. Tross dette er det gøy med kjøretøy i multiplayer, brettdesignene er gode, og våpenene er balanserte. 8/10

Holdbarhet: Det er her Halo 3 er mesterelig. Spillet varer lenge på multiplayer og mange vil sitte i flere måneder, kanskje i flere år. Campaign kan spille alene eller 4 co-op som er veldig gøy og forlenger holdbarheten. 10/10

KARAKTER: 8/10

Konklusjon:
Altså Halo 3 er et veldig bra spill, ingen kan si noe imot det, men spillet innholder også en del småfeil, spesielt i multiplayer som ødelegger for opplevelsen.
Historien fikk en verdig slutt, og åpner også for en fortsettelse om Bungie skulle bestemme seg for det, eller om noen andre utviklere skulle få retten til å lage en oppfølger.
Alt i alt er Halo 3 et bra skytespill med en gammel oppskrift som har en liten twist. Man tar en badass fyr, putter inn en computer babe, kaster inn noen fete kjøretøy, en rekke med velbalanserte våpen, og en hardcore multiplayer del, så får man Halo 3. Kjøp spillet, 8/10 er en veldig god karakter.

Medlemsanmeldelser50
Samlet karakter: 9.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10