Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Ratchet & Clank: Quest for Booty

Etter at Ratchet & Clank: Tools of Destruction tok meg med storm, var det en ting som var sikkert. Her var det bare å begi seg ut på neste eventyr. Neste spill i Ratchet & Clank Future er Quest for Booty som fungerer som en bro mellom Tools of Destruction og A Crack in Time.

Leverer Insomniac sakene atter en gang?

Quest for Booty fortsetter cirka ett år etter det forrige spillet sluttet, og det er omtrent så konkret jeg kommer til å gå inn på detaljene av historien. Det jeg heller vil si er at historien føles som det naturlige steget videre etter "cliffhanger" slutten fra Tools of Destruction. Spillet byr på ett nytt kapittel i Future serien, å her finner du mye av den samme spenningen og humoren fra det forrige spillet.

I motsetning til det forrige spillet som var på rundt 14 timer, er ikke Quest for Booty mer enn ca 3 timer langt. Akkurat derfor har Insomniac valgt å ikke gå for helt den samme strukturen som spillerne er kjent med fra tidligere. Så istedenfor at historien tar heltene våre til mange forskjellige planeter, foregår hele historien denne gangen på planeten Merdegraw. Planeten byr på forskjellige omgivelser, men siden Quest for Booty blir fortalt på en mye mer lineær måte så kan man ikke hoppe frem og tilbake mellom omgivelsene på samme måte som man kunne i for eksempel Tools of Destruction.

Våpen arsenalet har denne gangen blitt kraftig redusert, Her dukker bare de store favorittene fra det forrige spillet opp mens noen mindre kjente har uteblitt. Man kan også bare oppgradere våpnene en gang i motsetning til Tools of Destruction hvor man kunne oppgradere alle minst to ganger. Alt dette går selvfølgelig hånd i hånd med at spillet er betraktelig kortere enn forgjengeren, men jeg savnet likevel noen våpen som jeg hadde lagt min elsk på tidligere.

Visuelt er spillet så og si identisk med Tools of Destruction, med unntaket for at spillet har mindre varierte omgivelser. Men til gjengjeld er omgivelsene sydd sammen på en måte som gjør at man hele tiden er sikker på at man er på den samme planeten. Dette høres kanskje negativt ut, men det er det ikke. Designet er gjennomført fra begynnelse til slutt og Insomniac har også tatt hensyn til hvordan lignende områder fra tidligere spill har sett ut. Dette hjelper på å bygge et sammenhengende univers, noe mange utviklere glemmer når de skal lage oppfølgere.

Noe som er nytt i Quest for Booty er at spillet har ett større fokus på utforsking og problemløsning en hva forgjengeren hadde. Så pass stort faktisk, at jeg ofte drog paralleller til en annen duo som har dukket opp eksklusivt på Sony's konsoller, nemlig Jak and Daxter. De aller heftigste kampene fra det forrige spillet har også uteblitt, men Boss kampene er fortsatt svært utfordrende, ihvertfall med tanke på at spillet primært er lagd for de i syv års alderen.

Som dere kanskje har sett så er det nærmest umulig å ikke sammenligne spillet med forgjengeren siden spillet er så og si identisk på mange måter. Jeg hadde likevel ønsket at det var litt mer "nytt" denne gangen, selv om spillet bare er tre timer langt. Jeg føler også at spillet gjerne like godt kunne vært inkorporert inn i enten Tools of Destruction eller A Crack in Time siden det hele føles ut som en slags utvidelse som kun forlenger opplevelsen fra det førstnevnte.

Quest for Booty i seg selv gjør lite annet en å holde fansen av serien underholdt mens de ventet på at det neste store spillet i serien. Men når alt kommer til alt, tror jeg det var det som var meningen fra Insomniac sin side også. Uansett hva intensjonen var så er Quest for Booty ett flott tilskudd til Ratchet & Clank serien som jeg tror alle som likte forgjengern kommer til å like

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10