Far Cry 3: Blood Dragon

"Sergeant Rex Colt, Doctor Darling said you're some kind of hero."

"I'm no hero, I'm just your everyday US Military Mark 4 Cyber-Commando."

Slik lyder en linje fra det første stykket DLC til Far Cry 3. Det heter Blood Dragon og er en om lag 5 timer lang hommage til VHS eraen av actionfilmer på 80-tallet, og for de som vokste opp med de fantastiske kassettene, holder de sannsynligvis fortsatt en stor plass i hjertet ditt. Far Cry 3: Blood Dragon har tatt mesteparten av sin inspirasjon fra denne eraen, og selv om det kanskje er et ekstremt langt steg vekk fra det originale spillet, har det en egen personlighet som få DLC utgivelser kan skryte på seg å ha.

Det første skrittet som trengs når man vil fange det magiske elementet til 80-talls VHS-filmer er en god helt. I Sergeant Rex "Power" Colt har Ubisoft Montreal skapt den perfekte helten. "Part cyborg, part human, all badass," som de sier. Han er en blanding av Schwarzenegger, Stallone, Lundgren, Van Damme og Seagal og har fantastiske cheesy one-liners til enhver anledning. Rex Colt er en legemliggjøring av alt som var fantastisk med eraen spillet replikerer så godt, og demonstrerer nok en gang at når det kommer til Far Cry 3 så har Ubisoft virkelig peiling på hvordan man lager protagonister. Jason var perfekt for det originale på spillet på akkurat samme måte som Rex Colt er perfekt for Blood Dragon.

Historien finner sted i år 2007. Etter en atomkrig mellom USA og Russland blir en ny rase med krigere født: Cyber-commandos. "Part man, part machine, all badass," som de sier. Rex og en annen commando blir sendt for å utforske en Oberst Sloan, som skal ha forrådt det amerikanske militæret. Når Sloan avslører sine planer om å bombe alt til himmels er det kun én mann som kan stoppe han, og det er Rex Colt. Det er altså den klassiske historien til hvilken som helst 80-talls VHS-filmen som foregikk i framtiden. Damer, neon, atomvåpen og one-liners.

Selv om det ser annerledes på hver eneste tenkelige måte er det veldig tydelig at dette er Far Cry 3 når man først begynner å spille. Spillmekanikken er helt lik, noe som er litt dumt for selv om dette skal være en Sci-fi er det dumt at de ikke har gjort mer ut av det. Våpen og kjøretøy kjennes veldig ut som de gjorde i Far Cry 3. Og selv om man nå kan pimpe opp våpnene sine litt mer enn i det originale spillet, og det finnes ett fantastisk nytt våpen, så føles det fortsatt som om det er mye uutnyttet potensiale her. Siden dette er DLC har Ubi selvfølgelig måttet kutte ned litt på noen områder. Området er mindre, det er færre dyr, men de er til gjengjeld alle forskjellige (nesten) fra det originale spillet, færre samleobjekter og du har ikke lenger et evnetre, men heller en lineær progresjon som gradvis låser opp nye evner og bonuser.

Estetisk er Blood Dragon ekstremt vakkert. Ihvertfall så vakkert som USA etter et atomangrep kan være. Øya spillet utspiller seg på er kanskje liten og tom, men spillets fantastiske estetikk er ikke så mye på grunn av omgivelsene, men heller på grunn av cutscenes og set-piece øyeblikk. Spillet ser ikke "penere" ut enn det originale, men Blood Dragon scorer allikevel høyere grafisk for å ha en særegen stil som preger hvert eneste aspekt av spillet. Musikken er også en sikker vinner med sine mange overdrevne synther og simple, men effektive beats.

Don't believe me?

Far Cry 3: Blood Dragon er en av de beste DLC pakkene jeg har spilt. Punktum. Fra den fantastiske tutorialen til den ekstremt overdrevne slutten vil spillet få deg til å smile samtidig som du sprenger cyber-tigere til himmels med laserpistoler. Det legger kanskje ikke noe til historien til Jason, men det har ingenting å si, for Rex Colt er den ekte helten av de to. 80-tallet ville vært stolt.

JoeyOdd

Samlet karakter: 9/10
1