Uncharted: Drake's Fortune

Skrevet av: Aiden   2008-02-16

Høsten & vinteren 2007 var en meget flott tid for oss gamere. Det rett og slett haglet ned det ene storspillet etter det andre. Ett av de spillene kom tidlig desember måned, nærmere bestemt 5.Desember, det var det etterlengtede Uncharted: Drake's Fortune til PS3. Etter uttallige videosnutter, sniktitter, lekre screenshots og en kort, men god demo-var det endelig tid for å dra på en god, gammeldags skattejakt. Og for en opplevelse alle PS3-eiere hadde i vente!

Vi blir med skattejegeren Nathan Drake og hans søken etter Sir Drake's skjulte skatt. Med på laget har vi hans gamle venn Victor Sullivan og den søte og småtøffe reporteren Elena Fischer. Sammen blir de ledet til legendariske El Dorado. Men det viser seg at en gjeng skurker også har fått snurten i skatten. Herifra blir vi med på en forrykende berg-og-dalbane reise fylt med eventyr, action og spenning. Mer av historien vil nødig røpes, for selv om den kan virke som enkel og platt, er det noen overraskelser i vente. Den inneholder en rekke spennende elementer, tar noen uventede vendinger og er en skikkelig skattejakt-historie tatt rett ut av en Hollywood-produsert storfilm!

På det grafiske planet er Uncharted: Drake's Fortune intet mindre enn ett vakkert spill. Omgivelsene er fargerike og uhyre detaljerte. Både jungelområdene, de gamle bygningene og grottene virker levende og varierte. Vanneffektene er slående, og er noe av det lekreste og mest naturtro vanneffektene noensinne sett i ett spill. Helt nydelig. Og det at karakterene blir våte når de er i vann, for så å tørke sakte men sikkert, er imponerende. Animasjonene er like flotte. Bevegelsene er naturlige og alle de forskjellige ansiktsuttrykkene er fantastiske. Det desidert flotteste spillet hittil til PS3 som viser hva maskinen duger til. Uncharted har en meget flott flyt i grafikken, og er imponerende vakkert.

Uncharted har ett godt gameplay også. Kontrollen sitter som ett skudd og føles umiddelbart behagelig. Et meget velfungerende cover-system er tilstede, som man har sett tidligere i spill som bl.a Gears of War. Spilleren kan få Nathan til å ta dekning-for deretter å velge å skyte i blinde eller finne rette tidspunkt, titte frem og ta knekken på fienden. Til rådighet har Nathan heldigvis ett solid våpenutvalg-alt fra pistoler, hagler, maskingevær, revolvere og granater. Det er dermed liten tvil om at action er en stor del av Uncharted: Drake's Fortune. Heftige skuddvekslinger, ville jakter både til fots, med bil og vannscooter er fornøyelige på hver sine måter, som er med på å skape litt variasjon. Selv om actiondelen har fått en stor rolle, har Naughty Dog fått plass til en rekke eventyrelementer også. Selv om spillet er historiebasert og derfor holder en linær linje, er det likevel spennende å traske rundt i jungelen. Skjulte skatter, klatring oppover bratte klipper, svømming, hopping og enda litt mer klatring er plassert godt imellom actiondelene i spillet. Gåtene i Uncharted kunne med fordel vært vanskeligere, for de fleste blir altfor lette og opplagte, mest pga Drake's vel hjelpsomme lille bok. Det kan til tider føles som man blir matet inn med teskje, noe som godt kunne vært utelatt. Noen minispill er dessuten også med, som å trykke på forskjellige knapper til riktig tid, noe som ikke er revolusjonerende på noen måte, men ett artig tilskudd.

Lyden er faktisk det som imponerer mest. Her er det solid hele veien igjennom! De som gir stemmene til henholdsvis Nathan, Victor og Elena gjør alle en utmerket jobb. De bringer virkelig disse sjarmerende eventyrerne til live med stor innlevelse og troverdighet uten å overdrive, som får spilleren til å virkelig bry seg om dem og deres skjebne. Stemmene til piratene gjør også gode jobber. Jungellydene passer perfekt inn i spillets setting, med fugler som kvittrer, trærne som vaier i vinden, de store fossene som bruser og elvene som sildrer.

Uncharted svakeste kort er holdbarheten. Det kan fullføres på 8-10 timer, noe som er litt kort, men vanlig lengde på denne typen spill idag. Til gjengjeld er det definitivt en av de beste opplevelsene man kan ha på PS3, sammen med Nathan Drake på hans eventyrlige ferd. Man spiller nok igjennom spillet en gang til, kanskje for å finne flere av de skjulte skattene (som i og for seg ikke har noe spesielt fore seg) eller bare rett og slett for opplevelsens skyld.

Noen gang vært i tvil om å skaffe ett eksemplar av Uncharted: Drake's Fortune til PS3? Slutt å gruble og kjøp spillet. Helst igår. Du vil garantert ikke angre, med mindre du hater gode spill. Ett obligatorisk kjøp og ett spill PS3 eiere kan være skikkelig stolte av!

Grafikk: 9

Gameplay: 9

Lyd: 10