The Walking Dead

Robert Kirkmans historie om de vandrende døde har en ganske ydmyk begynnelse. Skapt av Kirkman og og tegneren Tony Moore ble serien utgitt av indie utgiveren Image Comics i 2003 og har raskt klatret på popularitet stigen. 10 år senere har vi en kritikerrost TV serie, brettspill, tegnefilm og to spill basert på tegneserien. En av de spillene er Telltales episodebaserte «The Walking Dead» og spillet har blitt hyllet som gjenoppstandelsen av «pek og klikk eventyrspillene». Lever spillet opp til ryktet?

Telltale Games har siden oppstarten i 2004 raskt blitt en av de mest kjente utviklerne innenfor eventyrspillsjangeren, og med lisenser som Sam & Max serien, Nyskapningen av Monkey Island spillene og Back to the Future er ikke det særlig rart. Lisensierte spill blir ofte en fallgrop for utviklere men Telltale har alltid klart å behandle kildematerialet med den respekten det fortjener.

Noe som skiller Telltale fra de fleste andre utviklere er at de ser på seg selv som en utvikler av episodebaserte opplevelser, og de er en av få utviklerne som klarer å mestre denne modellen med å gi ut episoder på en fastsatt plan. Dette er en modell Telltale har brukt siden Sam & Max: Save the World i 2006 og fortsetter med til den dag i dag.

«The Walking Dead: The Game: Season 1» som er en munnfull uten like, Begynner i utkanten av Atlanta hvor både tv serien og tegneserien også er satt i begynnelsen. Spilleren tar kontroll over Lee Everett, en dømt morder som er på vei til fengsel for sine handlinger. I motsetning til tegneserien starter spillet samtidig som apokalypsen og historien utspiller seg i de første dagene og månedene av apokalypsen. Etter flere bekymrende meldinger på radioen til politimannen som frakter Lee og et flertall av politibiler suser forbi i retning Atlanta, blir turen til fengselet raskt avbrutt av at bilen treffer en person som vandrer midt i motorveien. Bilen kjører av veien og Lee får raskt sitt første møte med de levende døde.

Det som gjør at spillet skiller seg ut fra resten av Telltale's spill fra første stund er hvor stort fokus spillet har på historiefortelling. Her er det du som bestemmer når og hva Lee skal snakke og si, og spillet former seg etter dine beslutninger. Valg i spill er ett løfte som ofte blir brutt, siden de fleste valg alltid tar deg til samme sted men i «The Walking Dead: The Game» vil dine handlinger bety liv og død, ikke bare for Lee, men også de som han møter på sin vei. Valgene er langt fra så svart og hvitt som man vil oppleve i spill som InFamous og Mass Effect seriene og dette er noe som gjør at «TWD: The Game» virkelig skiller seg ut på en god måte.

Visuelt er spillet inspirert av tegneserien og spillet er dermed gjengitt via «Cellshade» noe som gir spillet et distinkt preg av å se ut som tegneserien. Alle figurene er detaljerte med særegne trekk men likevel ikke så detaljerte at illusjonen av at dette er en tegneserie «kom til liv» blir brutt. Stemmeskuespillet er med svært få unntak strålende og Dave Fennoy gjør en fremdragende jobb som hovedrolle innehaver. Det er også mange forskjellige stemmer til zombiene (eller Walkers som de blir kalt i TWD universet) som gjør at man ikke blir lei eller vant med å høre de fryktinngytende stønnene deres.

Spillmekanikken er velkjent fra andre spill i samme sjanger. Man skal løse utfordringer som Lee og gjengen blir utsatt for ved å snakke, klikke og tenke. Spillet forteller deg sjelden akkurat hva du skal gjøre men det er heller aldri så utfordrende at man står fast ett sted. Hvis man ikke finner ut hva man skal gjøre er det bare til å snakke med de andre overlevende og de gir deg hint om hva som må gjøres. Livet etter zombie apokalypsen kan bli hektisk og slike øyeblikk blir spillmekanikken gjengitt via «Quick Time» hendelser. Dette er øyeblikk hvor man må holde tungen bent i munnen mens man trykker på rett knapp til rett tid slik at man ikke blir zombie mat. Man blir også bedt om å ta avgjørende beslutninger på kort tid noe som gjør opplevelsen svært intens. Man vet aldri helt når slike øyeblikk oppstår og det gjør at man sitter på kanten av setet gjennom hele spillet.

Historien som utfolder seg over 5 episoder er svært bra skrevet og du får med en gang følelsen av at den hører hjemme i «TWD» universet. De aller fleste figurene du møter på blir godt utbroderte og har sine særegne personlige trekk som gjør at man knytter ett bånd til hver av dem. Personlig telte jeg fire ganger der jeg ble sjokkert, sint, skuffet og lei meg av noe som skjedde med disse figurene og med unntak av The Last of Us, Mass Effect og Uncharted har jeg sjelden blitt så engasjert i en historie som jeg ble med denne.

Det er dessverre ikke alt som er like bra som historien. Jeg har spilt spillet på både PC og Playstation Vita, og spillet er har noen prestasjons problemer på Sonys håndholdte. Når de store hektiske øyeblikkene kommer begynner spillet å hakke litt og det tar ofte litt for lang tid før spillet reagerer på hva du gjør, noe som ofte kan resultere i en alt for tidlig død. Alt i alt ender ikke dette opp med å ødelegge opplevelsen noe særlig men det kan skape frustrasjon siden det er på slike tidspunkt spillet absolutt bør sitte som støpt. Det er også en stemmeskuespiller som ødelegger mye for resten av besetningen med en skjærende stemme og svært irriterende personlighet.

Telltale's «The Walking Dead The Game: Season 1» gjør nesten alt rett og skaper en engasjerende historie som traff meg på akkurat rett måte. Teknisk er spillet svært underholdende og med unntak av prestasjons problemene er spillet perfekt for Playstation Vita. De mange valgene man må ta og de forskjellige utfallene av de valgene gjør også at spillet har gir spillet en forlenget levetid etter man har fullført spillet første gang. Jeg vil anbefale spillet til alle som liker The Walking Dead, men også til alle som ikke har hoppet på serien fra før ettersom spillet gjenspeiler kjernen av hva som gjør The Walking Dead så engasjerende å følge med på.

1
2
3