Killzone

Egentlig liker jeg ikke å skrive anmeldelser av spill jeg ikke har fullført, men her skal jeg gjøre ett unntak. Etter megasuksessen Microsoft og ders Xbox hadde med Halo: Combat Evolved i 2001, var det mange som så til Sony for den første «Halo killeren», Killzone ble markedsført som frelseren for Sony's aldrene PS2, og for de av oss som ikke fikk spilt spillet når det kom ut har Sony vært så snille at de har relansert spillet i en HD versjon for PS3. Er Killzone HD en oppgradert versjon av en «Halo killer»?

NEI Det er det ikke

Nederlandske Guerilla Games står bak denne skandalen av et spill og etter å ha spilt deres tidligere spill, Shellshock Nam som de gav ut ett par måneder før Killzone burde jeg hatt bange anelser om hva som ventet meg i Killzone HD. Jeg blir faktisk sint av å spille spillet, og det er det få spill som kan gjøre. Men i ånden av å gjøre en anmeldelse skal jeg ta for meg elementene og forklare hvorfor jeg ikke liker spillet

Lyden i seg selv, spesielt bakgrunnsmusikken er ikke så verst når alt kommer til alt. Våpnene høres passelig realistiske ut, og det er alltid mye som skjer rundt det som danner ett lydbilde som passer settingen ypperlig. Musikken er litt klisje, men skaper likevel den rette stemningen for det du holdet på med. Stemmeskuespillet derimot er rett og slett forkastelig. Fiendene roper «Take Cover» og «Pinned downed» i tide og utide, og stemmeskuespillerne leverer linjene sine så uinspirert at jeg ikke tror på historien de skal fortelle meg.

Grafikken var god for sin tid, men har tapt seg betraktelig, til og med i ny HD drakt er ser spillet datert ut og sammenlignet med Halo: Combat Evolved er nivå designet rett og slett elendig. Der Halo bød på relativt store områder hvor man kunne angripe situasjoner fra forskjellige vinkler byr Killzone HD på en av de mest lineære spillopplevelsene jeg har spilt noensinne. Til og med Doom spillene fra 90 tallet bød på en mindre lineær opplevelse enn Killzone HD gjør. Dette var rett og slett kjempe skuffende.

Fiendene er dumme som brød. Men til gjengjeld er de helt sykt «overpowered». De kan ta 20 kuler rett mot hodet (så sant man ikke skyter med sniper rifle) men dreper deg på 4 - 5 skudd. De kan skyte gjennom det meste av cover man kan finne mens våpnene du får utlevert er er ekstremt unøyaktige. Dette kombinert med at spillets så kalte checkpoint system kun lagrer framgangen din hvert 20ennde minutt eller så gjør at man ofte må spille irriterende segmenter om igjen og om igjen helt til man gir opp av ren forbannelse.

Etter det fantastiske Killzone Mercenary fikk jeg opp håpene mine for en spillserie jeg tidligere hadde oversett fordi jeg hadde sterke fordommer mot Førstepersons skytespill sjangeren. Med Killzone HD har Guerilla Games gjentent mitt hat for førsteperson skytespill. Jeg har allerede kjøpt Killzone 2 og 3 i en bundle, og ser frem til Killzone Shadow Fall, men Killzone 2 må gjøre MYE for å rette opp ryktet til serien etter det jeg nettopp har opplevd.

Vil minne på at jeg ikke gjennomførte spillet, Selvfølgelig er det en mulighet for at spillet ble bedre etterhvert, og at andre har andre opplevelser med spillet enn jeg hadde, men dette er min anmeldelse basert på det jeg opplevde

Samlet karakter: 2/10
1
2