Killzone 3

Killzone og jeg har hatt ett turbulent forhold. Etter jeg først ble introdusert til serien i form av det fantastiske Killzone Mercenary til Playstation Vita, var jeg sugen på å finne ut om resten av spillene var like gode. Jeg ble kraftig skuffet over nyutgivelsen av det første Killzone spillet, Killzone HD, men bega meg likevel ut på Killzone 2 som viste seg å være et svært bra spill som var preget av noen tekniske feil. Er Killzone 3 like bra som Killzone 2 og Mercenary eller faller det i samme fallgropene som Killzone HD gjorde?

Etter hendelsene i Killzone 2, står Sersjant Sevchenko og resten av den invaderende ISA styrken strandet på planeten Helghen. Etter et overraskende motangrep fra Helghast blir førsteprioritet for ISA styrkene å komme seg av planten før de blir jaktet ned av fienden. Historien sparker i gang med den samme intensitet Killzone 2 hadde, og holder det gående gjennom hele spillet med bare en nevneverdig sjanse for spilleren til å stoppe opp for å ta igjen pusten.

Sevchenko og Rico er tilbake som hovedpersonene og er gitt stemme av de samme skuespillerne som sist. Selv om Helghast's øverste leder, Scolar Visari ikke er med i selve spillet leverer Brian Cox den samme stemningsettende introduksjonen til spillet som han alltid gjør. James Remar (kjent fra The Warriors og som Harry Morgan i tv serien Dexter) har stemmen til Captain Jason Narville, Sev og Rico's direkte overordnede og Malcolm McDowell (kjent fra A Clockwork Orange og mangfoldige roller innenfor tv og film) sammen med Ray Winstone (Beowulf fra Beowulf) spiller antagonistene Jorhan Brimwe Stahl og Amiral Orlock. Alle leverer svært bra og innlevde stemmer, noe som hjelper å bygge universet rundt historien som fortelles.

Historien har litt de samme feilene historien i de andre spillene har. Den er ikke særlig nyansert. Alt er svart hvit. ISA er gode, Helghast er onde. ISA snakker med amerikansk aksent og er frihetselskende mens Helghast snakker med britisk aksent og er fascistiske med mer enn ett vink til Nazi Tyskland. ISA spiller etter reglene, Helghast gjør ikke. ISA bruker de vanlige våpnene, mens Helghast bruker onde våpen som de bruker for å utøve sine onde intensjoner. Til og med når Sevchenko og resten av ISA styrkene gjør heller tvilsomme ting blir det så og si aldri stilt spørsmål ved disse handlingene fordi ... Helghast er onde?

Teknisk har Guerilla Games fortsatt de gode trendene de skapte med Killzone 2 og bygger videre på dette. Den kunstige intelligensen til medsoldatene og motstanderene er bedre. I tillegg til å bite ifra seg kan nå Rico eller Narville hjelpe deg opp om du faller i kamp, mens du i tidligere spill har måttet hjelpe dem uten å kunne stole på at de gjorde det samme. Helghast soldatene søker ly bak kuleregnet bak alt de kan skjule seg bak og kan poppe ut fra forskjellige vinkler slik at de ikke blir så forutsigbare.

Filmsekvensene skjer nå utenfor selve spillet, Dette gjør at spille får tid til å hente seg inn etter hvert segment som gjør at spillet ikke har forsinkelser slik Killzone 2 slet med, og at det er ikke behov for laste scener midt i ett oppdrag. Men det fjerner også spilleren litt ifra historien og de fleste oppdrag føles som man bare går fra punkt A til punkt B for at historien skal bli ført videre.

Hvis det er en ting jeg vil klage på når det kommer til den kunstige intelligensen i spillet så er det at prioritetene til Helghast soldatene alltid er å komme seg bort til nærmeste fastmonterte maskingevær for så å stå i kø for å bruke det. Dette blir tidvis litt for forutsigbart men man blir med dette gitt et lite fortrinn i et spill som virkelig gir en utfordring, noe som blir mer og mer uvanlig i førsteperson skytespill.

Killzone universet har aldri sett så fantastisk ut som det gjør i Killzone 3. De få øyeblikkene man får tid til å se seg rundt viser at Killzone 3 bruker det meste av hva Playstation 3 har å by på for å skape verdenen rundt spilleren. For de som mente at de tidligere Killzone spillene hadde for mye grått og brunt i det visuelle designet vil få en positiv opplevelse, for Killzone 3 er både fargerikt og vakkert.

Killzone 3 leverer på løftet det første Killzone spillet lovde. Sony har etter mye om og men skapt sin Halo killer, og selv om den ikke avliver Halo serien helt, så kan den stå stolt ved siden av den innenfor science fiction førstepersons skytespill sjangeren. Guerilla Game har raskt klatret fra å levere middels til dårlige spill, til å levere blant de beste skytespillene jeg har prøvd. I november står de klar med en lanseringstittel til Playstation 4, Nemlig Killzone: Shadow Fall. Og jeg har allerede forhåndsbestilt

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 7.7/10
1