Knack

Da er den nye konsollgenerasjonen igang og Sony har sluppet flaggskipet PlayStation 4 sammen med en liten knippe spill. Mark Cerny, systemarkitekten bak konsollen har de siste 20 årene hatt en finger med i mange kjente og kjære eksklusive titler fra Sony's spillbibliotek, deriblant Crash Bandicoot, Jak and Daxter og Ratchet & Clank seriene. Sammen med Studio Japan har han nå stått for utviklingen av Knack som er tenkt som denne konsollens «maskot». Klarer den lille krabaten å fylle de store skoene fra forgjengerne?

På overflaten er Knack det barnevennlige alternativet for de som har gått i anskaffelse av PS4 konsollen. Går vi litt mer i dybden finner vi en enkel men likevel utfordrende action plattformer som låner elementer fra spill som Crash Bandicoot, God of War og faktisk en liten bit fra Dark Souls.

I verdenen Knack er satt i har menneskene og goblinene vært i krig i flere århundrer. Menneskene ble etterhvert mer ressurssterke og har de siste årene sett på fiendene mer som en plage enn en reell trussel. Bakgrunnen for at menneskene ble så ressurssterke er at de begynte å utvinne energi fra såkalte Relics og det er her opprinnelse historien til helten vår begynner. Knack er nemlig en skapning Doktor Vargas og hans assistent Luke har brakt til liv fra slike Relics. Spillets historie begynner i det goblinene angriper med mer avanserte våpen enn tidligere og det er opp til Knack og vennene hans å etterforske hvor fienden deres har fått slike våpnene fra.

I begynnelsen opplevde jeg historien som litt vel klisjé fylt og overfladisk, men etterhvert vokste figurene og historien på meg og jeg ble oppriktig glad i Knack universet. Doktoren, Luke og Ryder (Luke's onkel) har på tross av sine stereotypiske roller egne personligheter, med meninger og lidenskaper som gjør at jeg virkelig bryr meg om hva som skjer i livet deres.

Knack har evnen til å vokse seg større og kraftigere desto mer Relics han kommer i kontakt med, men krympes og blir svakere også hvis han tar skade eller bruker Relicsene til å gi energi til diverse maskineri. Dette ligger til grunn for mye av hva spillets mekanikk baserer seg på. Som liten kan Knack utforske nye områder som kun er tilgjengelige gjennom små steder som ventilasjonsanlegg og møter stort sett bare de mindre fiendene. Etterhvert som Knack blir større kan han lettere traversere omgivelsene (Godzilla style), og han møter større og kraftigere fiender .

En av spillets sterkeste sider er hvor stor variasjon det er i fiendene. I likhet med God of War og Dark Souls spillene lønner det seg å lære angreps mønsteret til de forskjellige fiendene slik at man unngår å bli truffet av angrepene. Hvor spillet feiler er i det ubrukte potensialet bak Knack's evner. Knacks størrelse er avhengig av hvor historien er på vei istedenfor at man i mer eller mindre hele spillet kan bestemme Knacks størrelse, slik jeg først oppfattet det når spillet ble avduket. Jeg skulle virkelig ønske at denne egenskapen Knack hadde spilte en større rolle i hvordan man spilte spillet istedenfor å bare være en måte å drive historien videre på.

Knack har et basis angrep som kan kombinere med hopp og/eller unnamanøvrer, det var ikke før veldig sent i spillet jeg oppdaget hvor effektive disse kombinasjonene kunne være, og hvor kritiske de er hvis man har planer om å holde seg i live.

For å dø det gjør man, og i Knack skjer det ofte. Heldigvis er det bare snakk om sekunder før du er tilbake spillet igjen, men dessverre er det alt for få checkpoints strødd rundt om i spillet slik at man ofte kan oppleve å måtte spille lange segmenter om og om igjen.

Knack har også tre spesialangrep som spilleren må samle Solkrystaller for å bruke. Oppsamlingen av disse bærer over selv om man dør, så hvis man møter en fiende som er for vanskelig trenger man bare samle opp nok Solkrystaller til å slippe en av de tre angrepene løs da de er såpass kraftige at de kan utslette tre-fire fiender på en gang.

Mange hadde store forventninger til hvordan PS4 skulle gi oss bedre grafikk og ytelse enn det forgjengeren klarte. Knack er dessverre ikke spillet som innfrir de forventningene. Misforstå meg rett: spillet er ganske vakkert, og fysikken rundt Relicsene er imponerende,. Men siden Cerny og Studio Japan har valgt å gå for ett mer tegnefilm-aktig design (ala Pixar) er jeg ikke helt overbevist om at Knack ikke kunne ha vært en PS3 tittel, rent teknisk hvertfall.

Lyden og stemmeskuespiller gjør en god jobb med å ramme inn de øyeblikkene som jeg kommer til å huske lenge, selv om noen av stemmene var litt malplasserte ,Jennifer Hale har to vidt forskjellige roller men høres dønn lik ut i begge, og enkelte deler av bakgrunnsmusikken ble for repetive.

Nivådesignet er svært lineært, med et fåtalls avstikkere hvor man kan finne skjulte skatter som kan brukes til oppgraderinger. Skattene er spredt tynt utover og man må spille igjennom spillet flere ganger for å samle alle. De er faktisk spredt så tynt at det føles som om utviklerne glemte helt å ta dem med på enkelte nivåer.

Det som er desidert dårligst med hele spillet er at kameravinkelen er fast låst. At et spill fra 2013 som kommer fra samme mannen som brakte oss Jak serien, en av tidenes beste 3D plattforming spill, bruker fastlåste kameravinkler er for meg helt uforståelig. Kameravinklene jobber mot spilleren og skaper unødvendig problemer.

Men selv om kameravinklene og designvalgene trekker ned spillet, er det en ting som skinner gjennom og redder spillet fra middelmådighet. Og det er hvor moro spillet er. Knack er helt usannsynlig moro Det å styre denne golemen gjennom de til tider hektiske kampsekvensene er noe av det gøyeste jeg har gjort i et spill på lenge, og det var noe jeg ikke ble lei av selv etter 11 timers spill.

Når alt kommer til alt er Knack en svært underholdende 3D plattformer som gir en utfording til alle å enhver uten å ekskludere yngre eller uerfarne spillere.. Spillet har sine svakheter og mangler men gjør opp for det men god gammeldags moro og en hel del med sjarm. Mye av spillet minner meg om gulldagene til den første PlayStation konsollen og hvis dette er grunnlaget for en ny spillserie fra Sony så er jeg meget spent på hva de får til med neste Knack.

Samlet karakter: 7.5/10
1
2