Need for Speed: Rivals

Skrevet av: MNO2610   2013-12-06

Tiden er inne for å avslutte denne generasjonen. En generasjon som har vært helt fantastisk. Og med at alle fra Criterion (nesten alle) har slått seg sammen med det svenske nyopprettet Ghost games, er det nok for at vi skal sette oss ned for dette årets Need for Speed? Spenn fast sikkerhetsbeltet og hold deg fast. Dette er Need for Speed: Rivals!

To sider av loven

I år så handler spillet om rivaliseringen mellom racer og politi (som dere sikkert vet). Du starter i den kjente bilen Porsche Carerra S. Du starter basistrening for begge sidene. For å starte med den "Gode" siden, politiet så har begge en egen story. Politiets story handler om at du skal jage tyver (racere) over skog og hei. Du må være temmelig smart for å gjøre en "wreck" på luringene. De er alltid et steg foran deg. Men ikke bli så skuffet da, du har både EMP (Elektrisk sjokk, nesten som det kameraet i filmen Biler 2), spikermatter og skjold, du kan da kalle deg godt rustet mot all faenskapen som kan skje med deg. I den store verdenen i Redview County så er det mange "baser" der du kan kjøre bilen din i tilhengere. Der kan du kjøpe nye politibiler (du låser de opp gratis), nye våpen og mye annet smågodt som kan bli godt brukt i eventuelle biljakter.

Så har vi den "Onde" siden og min favorittside, racer. Her er det en helt annen verden (du er i Redview Country, men dere vet hva jeg mener, håper jeg). Her så skal du kjøre løp, sette nye fartsrekorder og kjøre løp uten like. Du må også passe deg for racerens mareritt, politiet. Du kan kjøre unna de, "wreck" de eller gjemme deg. Men ikke alle er så dumme som du tror. Hvis de vil så kan de sende luftpatruljer (helikoptre), som er nesten er umulig å unnslippe. Hvis ikke du kjører innom "Hideout" (som jeg skal fortelle litt om senere). Dette er jo den vanligste og den klassiske historien i bilspill, at du kjører løp. Men at du kan velg to forskjellige sider (nesten som i GTA V, med tre hovedpersoner), vi så jo dette så vidt i Need for Sped: Hot Puricut. Så hvorfor ikke. Gosths games er på rett spor, ifølge meg.

Hele tiden i spillet så kan du samle"SP" (Speed Points), som er spillets valuta. Need for Speed: Most Wanted (2012) hadde jo et sånt system, veldig rart om de ikke hadde tatt det med i "Rivals" også, ikke sant? For dette så kan du kjøpe, våpen, oppgraderinger, nye kjerrer, ny lakk og mye andre godbiter. Og med snakk om "SP" så er det en viss ting som skjer om du blir "busted" (tatt) av politiet så er det at du mister alle, absolutt alle "SP" dine i den spilløkten. Så det gjelder å tenke taktisk om når du skal "bank" de, sett de i banken buker jeg å si. Men på politiets side så er det ikke noe farlig om du totalvraker politibilen din, fordi det er bare i racerens verden du må være varsom, jeg sier det. Du vil ikke være den personen som mister hele 1 000 000 "SP", disse pengene kunne du brukt på så mye nyttig. Så ta en og en bit om gangen. Som jeg bruker, å sette "SP" mine i banken etter jeg har passert over 50 000, det høres lite ut, men det er bedre med noe cash istedenfor ingenting.

Gamle minner sa du?

En ting jeg ikke så over tidligere at de har lånt fra hele 3 andre Need for speed spill. Hot Puricut, Underground 2 og Most Wnated (2012). hvordan så jeg det? Første, Hot Puricut delen er fra etter at du rivalisere mellom racer og politi der også veldig mye likt der, som er en veldig positiv ting. Underground 2 fordi du kan style bilen din som en skikkelig gentleman, alt fra felger, bilskilt, lakkering og dekorasjoner kan pyntes til for å skape hele milloner av muligheter. Og til slutt så minner "SP" veldig om Most Wanted (2012), men der så samlet du uten mening, her så må du bruke de som penger. Er det bare meg som har sett at det har lånt fra tidligere spill i serien?

Hva om å fortelle lit om selve verdenen, Redview Country? Det første jeg gjør er å nyte den smellvakre verden. Kjører meg en tur og verden er enorm, litt større enn Fairhaven i Need for Speed: Most Wanted (2012). Det skal litt for at omgivelsene er blitt kjedelig, eller om at spillet er litt tamt, det skal mye til. Men etter par dager/timer med spilling så dupper spillet mer og mer av, som er et stort trekk i holdbarhet. Hvorfor? Speedlistene, løpene og oppdragene blir veldig repeterende. Allerede etter å ha sittet en time med spillet så merker jeg det. Men hva gjør det så engasjerende? Det å låse opp nye biler, gå opp i leveler og tjen så mye "SP" som mulig er så moro.

Det finnes alltid et "men"

Over til det siste av anmeldelsen, grafikk, lyd, gameplay og levetid. Jeg er egentlig litt lei av å nevne det så mange ganger. Men, det må igjennom. Grafikkmotoren er fra den kjente batllefield-serien fra DICE. Så snilt det var av de å låne oss grafikkmotoren. Så hvordan blir frostbite 3 blanding med 300 km/t? Et ekstremt kult spill, men grafikken har sine ulemper. Det virker som at den ikke henger med i svingene, at du for eksempel står stille, og plutselig spawner et annet sted som er veldig irriterende fordi det resulterer krasj og du taper løpet. Ikke bare det er det problemer med, det er også millioner av bugs som ødelegger spillopplevelsen fatalt.

Lyden er god, ikke bare soundtracket, men også den romantiske motorlyden fra eksospotta, et glimrende syn i spillet. Alt fra regnet som pøser ned, sirener, sammenstøt og at bilen triller rolig på grus, sånne bittesmå detaljer som ikke er med til vanlig er med til lyd. Jeg tror det er en av de beste lydene til et bilspill, bra jobba svenskene. Du er ikke så dumme som du tror heter et uttrykk, og her gir det full mening.

Gameplayet, som jeg fortalte i begynnelsen av denne anmeldelsen er som en berg og dalbane. Noen ganger går det opp, og andre ganger ned. Alle har sin smak, men her er det ikke helt på topp for meg. Mye kunne ha blitt gjort bedre enn det "stupid" EA som kan godt bli stemplet "årets verste spillselskap" resten av livet, hvis ikke EA har eksistert så hadde nok karakteren klatret opp to plasser, men nei. Det gjør det ikke fordi EA må ha spillet ferdig til den og den tid. Det er jo ikke noe rart når storserier som Sims, Battlefield og Need for speed blir ødelagt når utviklerne ikke får nok tid på seg, mye kunne blitt finpusset bedre.

Til slutt så har vi holdbarhet, er ikke helt sikker hva jeg skal gi det, har spilt irundt det etter en helg, men etter så liten tid med spillet så gir jeg det en 5, sorry. Men det underholder meg ikke nok.

Om at dette er det beste Need for speed spillet på en stund er det ikke i tvil om, svenskene gjør en bedre jobbe en noen gang, og å ta over Need for Speed-serien var ikke et dumt valg. Men de fatale feilene de har gjort har ødelagt det meste av underholdningen. Bra viss EA ikke har blitt innblandet. Men at det blir mye spilling av dette fra til jul er det ikke i tvil om. Det smaker Need for Speed, men det er det som funker. Er du hekta på mer adrenalin og action så kan jeg garantere deg mye kos med råkjøring i Redview Country, anbefales å ta en titt.

Grafikk: 7/10
Lyd: 9/10
Gameplay: 5/10