Resogun

Finske Housemarque har vært i spillindustrien i snart 20 år, men det var først etter supersuksessen «Super Stardust HD» fra 2007, de virkelig fikk den oppmerksomheten de fortjente. Spillet kombinerte spillmekanikker fra blant annet Astroid og Robotron: 2084 med det intense action nivået fra spill som Geometry Wars. Etter dette har de sluppet 8 spill hvor flere av dem har vært eksklusive til Sony's konsoller. Ved lanseringen av Playstation 4 sto det nyeste spillet deres på trappene, nemlig Resogun.

Som en åndelig oppfølger til Super Stardust HD og Delta er spillet et sidescrolling skytespill hvor man styrer et romskip som har fått i oppgave å redde de siste menneskene fra den sikre død. Og det er omtrent der historien spillet bygger på både begynner og slutter. Det er viktig å presisere at i et spill som Resogun vil alltid historien ta baksete for spillmekanikken, og det er der spillet virkelig skinner.

Housemarque har hentet mye inspirasjon fra spill som Space Invaders, Defender og Galaga når de satte seg ned for å skape Resogun. Spillet går ut på å redde menneskene mens man navigerer seg gjennom bølge etter bølge med fiender. Hvert nivå er satt rundt en sylinder form så uansett hvilken retning man tar vil man alltid ende opp på samme sted, og fiendene vil komme fra alle vinkler. Mengden fiender spillet kaster etter deg allerede fra første stund er helt sinnssyk og man må hele tiden bevege seg, for blir du truffet en eneste gang uten skjold, så mister man et liv. Hvert nivå har totalt 10 mennesker man kan redde og en boss man må beseire på slutten av hvert nivå.

Det som gjør Resogun så morsomt er hvordan spillet hele tiden stresser deg til å være i konstant bevegelse, mens flyten i spillet dysser deg i en slags «zoned out state» hvor bare du og spillet eksisterer, ditt eneste mål er å holde multiplieren oppe slik at du kan få mest mulig poeng, og får å få mest mulitg poeng så må du redde menneskene. Du multitasker mens du overhodet ikke tenker over det. Dette var det som gjorde Pac-man og lignende spill til hits på 80 og 90 tallet, og med Resogun har Housemarque, sammen med folka hos XDEV, gjenskapt følelsen fra slike spill.

Musikken er hypnotiserende, hvor lyden av hver eksplosjon smelter mesterlig sammen med musikken og lyden av hvert skudd som blir avfyrt. Jeg blir like lamslått når lyden av kaoset som har oppstått forsvinner helt etter hver gang man fyrer av en bombe. Resogun ser helt fantastisk ut også, med små partikler som flyr over hele skjermen nærmest uansett hva du gjør, hvordan de neon grønne energi prikkene legger seg som støvet etter et heftig slag over det mørke nivå designet hver gang man har beseiret en bølge med fiender. Resogun er en av de vakreste spillene jeg har spilt på Playstation 4 så langt.

Housemarque og XDEV har også tatt inspirasjon fra Geometry Wars 2 hvis man ser på det sosiale aspektet med spillet. Her kan du konkurrere mot alle spillerne i verden om topp plassering på leaderboards. Hvis verdensherredømme i Resogun ikke helt er innenfor din rekkevidde, kan du i det minste konkurrere med de på vennelisten din. GW2 var hakket bedre enn Resogun her, fordi man hele tiden mens man spilte kunne se hvordan man lå an i forhold til venner, og foreløbig er ikke dette mulig i Resogun

Housemarque og XDEV har skapt en ny hit. Spillet kommer gratis med Playstation Plus abonnementet sammen med Contrast, men jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne ha gitt penger for spillet for det er noe av det beste jeg har spilt på PS4 hittil. Jeg håper at alle som har skaffet seg en Playstation 4 skaffer seg dette spillet, og at vi i fremtiden ser et oppfølger. For nå, så har jeg mer enn nok med de 4 vansklighetsgradene og de forskjellige skipene.

Samlet karakter: 9/10
1
2