Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Here's to you, Nikola and Bart. Rest forever here in our hearts. The last and final moment is yours, The agony is your triumph.

"Er dette et spill eller en demo?" "Prøver Hideo Kojima og Konami å få oss til å betale halvparten av hva vi vanligvis betaler for et fult spill for denne lille smakebiten som det ikke tar lengre enn 45 minutter å gjennomføre" "Hvorfor deler de opp Metal Gear Solid 5?" "Hvorfor byttet de ut David Hayter som stemmen til Big Boss til fordel for Kiefer Sutherland?"

Det svirrer unektelig mange spørsmål rundt utgivelsen av Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Jeg er ikke her for å besvare alle dem. Men jeg er her for å besvare ett veldig viktig spørsmål og det er: "Bør jeg kjøpe Metal Gear Solid: Ground Zeroes?". Og svaret på det er. JA!!

Ground Zeroes finner sted etter Metal Gear Solid Peace Walker, men det er ikke et must at du har spilt det eller noen andre spill i serien før du begir deg ut på dette.

Vi tar på oss rollen som super soldaten Big Boss i herrens år 1975. Forrådt av alt han en gang trodde på har han sammen med tidligere rival Kaz Miller startet organisasjonen "Militaires Sans Frontieres", som løst kan oversettes til "Soldater Uten Grenser ". Organisasjonen legger ideologier og lojalitet til nasjoner på hylla og tilbyr militære tjenester til de som skulle trenge det.

De blir tipset at to personer med vital informasjon om Boss's tidligere arbeidsgiver, Major Zero, blir holdt på en amerikansk militær installasjon med navn "Camp Ortega". Den er plassert på Cuba og blir brukt som "Black site" hvor fiendtlige soldater blir sendt for å leve ut sine siste dager under tortur og avhør. Oppdraget til Big Boss er å hente ut disse to personene for å avdekke den grusomme sannheten bak "Camp Ortega".

Uansett om du er en veteran fra tidligere spill i serien, eller om du kommer helt fersk til festen så har Ground Zeroes mye å by på. Figurene du møter gjennom spillet er kjente fjes fra tidligere, men spillet gjør likevel en god jobb i å introdusere disse figurene til nye spillere, uten å gi deg en hel leksjon. Du får akkurat nok informasjon til at du vil undersøke nærmere og jeg tror at Ground Zeroes på denne måten vil skape flere Metal Gear entusiaster rundt om.

Ground Zeroes er det første Metal Gear spillet som kjøres på Konami's egen Fox Engine som var spesialutviklet for Metal Gear Solid 5. Ground Zeroes er nemlig prologen til Metal Gear Solid 5, og introduserer spillerne til de nye spillmekanikkene som ligger til grunn i spillopplevelsen.

Aldri før har Metal Gear serien sett så bra ut, og heller aldri før har det vært så behagelig å styre spillfiguren rundt i et Metal Gear spill. Jeg forstår hvorfor Kojima sa at Ground Zeroes måtte til for å lære spillerne opp på nytt. Dette er nemlig langt fra Metal Gear Solid 2's klønete kamera system eller MGS4's konvulerte kontroll system. Dette er en total overhaling av hele systemet og det er nå jeg endelig kan si at jeg er 100% fornøyd.

Den kunstige intelligensen har fått en likedan overhaling og er nå (spesielt på høyere vanskelighets grader) ekstremt observante, uten at det er utenfor rimelighetens grenser. Det er også deilig å se at alle soldatene har fått hver sin kunstige intelligens som kan jobbe både sammen og hver for seg uten at det roter seg til. Dette var noe Kojima først presenterte i MGS4 men det er først nå det er merkbart for meg hvor mye det kan bety.

Uten å gå innpå alt for mye detalj så kan jeg forklare i korte trekk hvordan dette fungerte for meg. Jeg spilte en av sideoppdragene og hadde som mål å eliminere 3 posisjoner på basen. Jeg prøvde forskjellige metoder men det endte alltid med mange sinte soldater som skjøt på meg. Jeg bestemte meg for å skape en avledningsmanøver, hvor jeg klatret opp på et tak etter at jeg hadde plassert første ladningen med C4 slik at jeg kunne studere hva fiendene tok for seg når de hørte eksplosjonen.

Soldatene som stod ved neste mål så forskrekket ut over det som hadde skjedd å sto å kikket på hverandre, etter en kort stund fikk de beskjed over radio å undersøke hva som hadde skjedd. Gruppen på 4 delte seg opp i to og to hvor den ene gruppen løp nedover veien, mens den andre gruppen hentet et kjøretøy. Det som endte opp med å skje var at de som kom i kjøretøyet tok en rask sving uten at de var klar over at den første gruppen stod på andre siden av svingen.

Med andre ord: Gruppe 2 meide ned gruppe 1 med bilen sin. Ikke nok med det. Gruppe 2 klatret så ut av bilen sin for å se på skaden, før de ristet på hodet og så kjørte videre.

Måten denne sandboksen fungerte slo meg som ganske unikt og fantastisk, og jeg gleder meg til å se hvordan den fungerer på en større skala i Metal Gear Solid 5.

Så til elefanten på militærbasen. Kiefer Sutherland som Big Boss. Når jeg først hørte nyheten reagerte jeg i vantro. Hvordan kunne de plassere David Hayter, mannen som har personifisert Big Boss og Solid Snakei over 18 år, på sidelinjen sånn helt uten videre? Jeg skal ikke gå innpå mine teorier om dette men jeg vil si at Kiefer Sutherland fungerer svært bra som Big Boss, de få gangene vi får høre han snakke iløpet av Ground Zeroes. Både Christopher Randolph og Robin Atkin Downes returnerer som Huey og Kaz, og gjør en glimrende jobb som alltid.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes' hovedkampanje er bare 45 minutter lang. Det var ihvertfall så lang tid det tok for meg å fullføre det første gang. Men selve "kjøttet" i spillet ligger ikke bare i hovedkampanjen, men også i sideoppdragene og hvor mange ganger man ønsker å spille gjennom dem ved å bruke forskjellige taktikker. For hele "Camp Ortega" er en eneste stor sandkasse, og det er opp til deg hva du vil gjøre ut av den. Ja det er noen få ting som er obligatoriske, men det aller meste kan du velge helt selv hvordan vil håndtere. Og vips så har du brukt 10 timer på spillet akkurat slik som jeg har gjort.

Som en prolog til Metal Gear Solid 5 gjør Ground Zeroes nesten alt rett, Jeg vil i siste liten her trekke frem at selv om jeg syntes spillet var fantastisk var det ett par ting jeg ikke likte med renoveringen av spillet. Metal Gear serien har alltid vært stolt over sin egen identitet og ikke latt seg påvirke av de gjeldende trendene i spillmarkedet. Som del av renoveringen har det nå blitt lagt til en Reflex funksjon som gjør at når en soldat oppdager deg så går tiden i sakte film og du har muligheten til å eliminere han før han roper på med-soldatene sine. Dette sammen med den re-genererende helsen til Big Boss føles som om Kojima nå gir etter for presset og gjør serien mer lik spill som Halo og Splinter Cell.

Det har alltid vært noe særegent med Metal Gear serien som gjør at spillene ikke kunne sammenlignes med spill fra andre serier og bare kunne sammenlignes med seg selv. Det er ting i Ground Zeroes som på mange måter blir for likt det man finner i Splinter Cell Conviction og Blacklist til at det skaper sin egen selvstendige identitet og jeg frykter derfor at Ground Zeroes vil være det første spillet i Metal Gear serien som ikke tåler tidens tann fult så godt.

Jeg håper jeg tar feil. Ground Zeroes får en 8/10

1
2