Monument Valley

Det har vært en slags oppvåkning den siste tida for innovative spill som får oss til å tenke, og Monument Valley for iPad er nok et slik et. Det betyr ikke at spillet ikke er spesielt, for det er det, men det er et spill blant mange andre som har gitt et helt herlig og etter min mening nødvendig løft for spillmediet. Nå tenker du sikkert at jeg skal prise dette spillet i det vide og det brede, og det tenker jeg å gjøre. Men det er ikke uten sine mangler, og de skal jeg peke på videre i teksten.

For å ta det viktigste først: bør du kjøpe dette? Jeg vil si ja, fordi Monument Valley er et vakkert, innovativt og sjarmerende spill som er billig og meget enkelt å spille.

Spillet er laget av Ustwo Games, som blant annet jobber med interface design og mediaapplikasjoner. Det virker likevel på meg, om jeg tar dette spillet som et slags bevis, at det dette studioet egentlig vil er å lage spill. Spillet handler om prinsesse Ida som besøker en eldgammel og forlatt by av umulige konstruksjoner. Hun må finne ut av de optiske illusjonene som byen bygger på for på den måten å komme til kjernen av byen der hun muligens vil finne svar på hva denne byen har vært og hva hun selv har vært.

Historien fortelles med lyriske linjer som kan tolkes på mer enn én måte. Dette er jeg fan av, fordi at en for spesifikk historie ofte gir meg lite rom til å vurdere og komme fram til min egen historie.

Spillmulighetene du har er begrensede, men de er perfekte for iPad. Det eneste du trenger å gjøre er å klikke på og enkelte ganger dra ting på skjermen. Det gir en behagelig opplevelse som er et godt avbrekk fra konsollspill som ofte ber deg om å holde styr på en haug med knapper samtidig.

Jeg skulle ønske at gåtene i spillet var litt mer utfordrende enn de var. Jeg ser ikke på meg selv som en kløpper i spill, og derfor var det litt skuffende at gåtene ikke var vanskeligere.

Man har alltid lyst på mer av en god ting, og det er gjeldende for Monument Valley. For utenom et par helt visuelt fantastiske puzzles, så var mange av banene enkle og funskjonelle, som dermed ikke ga meg så mye visuell nytelse som jeg skjønte at utviklerne var istand til å tilby. Det føles litt drittunge å si dette, men som forbruker har jeg alltid lyst på mer av det beste.

Monument Valley har en helt fantastisk god grafisk stil. Musikken i spillet fremhever mysteriene som du møter i byen av optiske illusjoner, og er i tilleg vakker for seg selv. Spillet virker som en fullt ut realisert drøm av en kreasjon, og det er lite jeg ville hatt mer av i spillet utenom vanskeligere puzzles og mer avanserte baner. Jeg gir spillet en 8/10.

1
2
3