Lair

Skrevet av: asshole   2008-03-24

Jeg forstår hvorfor dette spillet fikk så dårlig kritikk.

Lair er ikke et veldig bra spill, men det folk flest klaget over var kontrollene. Lair bruker nemlig Sixaxis motion styring nesten hele tiden, og jeg merket også selv at noen ganger var det litt problematisk. Men det jeg synes trakk mest ned på Lair var oppdragene. Alle oppdragene er helt like, man skal alltid fly rundt og fighte en shitload med drager, ødelegge en kanon eller mur, brenne noen skip og ta noen monstre i ny og ne. Det var også noen bosser, men ikke mange, og det er bare 15 oppdrag i spillet. Ikke alle oppdragene er kjedelige, men alle går på tid så de som faktisk er fete blir også ødelagt av at man hele tiden stresser for å bli ferdig.

Jeg liker ikke oppdrag som går på tid, og spesielt ikke når man hele tiden blir påminnet hvor liten tid man har, så det trakk mye ned fra min side. Man burde bare kunne ta sin tid og gjøre alt som man vil. Det er faktisk kult å sloss med drager høyt oppe i lufta mens det er full krig på bakken, og det er veldig mange måter å drepe en drage på. Det er også kult å lande dragen midt en fiendtlig tropp og løpe rundt på bakken og brenne soldater. Hvis spillet hadde latt deg gjøre dette som du ville, uten tidspress og ting å passe på, og hatt litt andre ting å gjøre så kunne det vært ganske bra.

Historien handler om et land i en slags Ringenes Herre stil som for lenge siden ble delt i to av et vulkanutbrudd. Folket ble delt i to; Mokais og Asylians, og nå bryter en krig ut mellom de to. Man spiller som Mokai'en Rohn, en dragonrider (som dere sikkert gjettet) som hele tiden må hjelpe folket sitt.

Historien i Lair er ganske kul, og landskapet ser fint ut. Cutscenes'ene i spillet ser utrolig fine ut. Voice actingen er ikke like bra, spesielt ikke når man nettopp er ferdig med Uncharted, men den er ok. Musikken er utrolig bra, og lydene (f.eks drageskrikene) er også konge.

Og jeg må si at ekstra materialet var kjempebra, selv om det ikke er det viktigste i et spill. Det var mye ''making of'' og ''behind the scenes''-videoer, concept art pakker, trailere og fullt soundtrack man kan høre på mens man ser på concept art'en.

Men disse tingene er ikke nok til å lage et bra spill når gameplay'et nesten suger og kontrollen ikke er responsive til tider.

Grafikk: 7/10 Lyd: 8/10 Gameplay: 3/10 Holdbarhet: 3/10

Samlet karakter: 5/10