Driver 3

Håper du er i godt humør for tiden, for foruten den grusomme tittelen har jeg haugevis med ting jeg vil prikke på. Så drikk en cola og brett opp bordet i stolryggen foran dem og bli med på en flytur ikke helt sikker for turbulens.

Handlingen er satt til Miami, der politiinspektør Tanner blir satt på et undercover oppdrag som sjåfør for å undersøke en stor bilsmuglingssak. Dette fører han fra Miami til to andre store byer, Nice og Istanbul. Med mer enn 25 oppdrag og 3 svære byer å boltre seg i, hva kan gå galt?

Alt er svaret. For toppcrewet i Atari tror som skaperne av Rush Hour at tallet 3 betyr mye penger. Selv om de merkelig nok skal ha lagt mye arbeid i det og fått med mange Hollywood-stjerner på teamet, virker det meste ganske uferdig. Det første som plager deg, er oppdragene du må gjennomføre til fots. Det er rett og slett tragisk, med unøyaktige kontroller og et skytesystem som får den blinde bestemoren min til å virke som reine Lucky Luke. Når fiendene er dummere enn brødbokser, er vanskelighetsgraden bare preget av deg som fikler med kontrollen bare for å plukke opp våpenet du praktisk talt står oppå.

Når vi kommer til bilkjøringen, blir du ganske mer tilfreds. Kontrollene er usannsynlig enkle, noe som faktisk gjør det litt moro å rave rundt i storbyene. Å runde hjørner og skvise seg mellom biler på 5 cm avstand er plutselig ingen sak. Det er også ganske fett å sjekke hvor mye bilene dine tåler og hvor mange deler den faktisk består av før motoren sier takk og farvel. Det er litt stilig. Noe som dog er utrolig irriterende, er alle skiltene og lystolpene som er boltet fast til jordens indre slik at man i biljakter kan møte veggen rett som det er. Ikke fullt så stilig. Ikke moro enn gang.

Grafikken er ok. Bilene er godt gjennomførte og som sagt er det tilfredsstillende å se dem smadre hverandre. Resten er ganske flatt og kjedelig. De fleste ansiktene er umulig å skille fra hverandre, noe som gjør at hovedpersonene like godt kunne vært skuespillerpanelet til Austin Powers uten at vi hadde tatt det mer seriøst. Selv om stemmene tilhører Hollywood-stjerner, synes jeg bare Tanner har en stemme man får frysninger av. Men når han beveger seg som en svekling er det ikke fullt så troverdig.

Jeg tror jeg stenger kiosken der, selv om det er flere ting jeg kunne tatt opp. Spillet ender opp som ganske kjedelig, med flere bugs enn de fleste har under sengen. Dessverre er det ganske så trist når man tenker på hvor mange år og hvor mye potensiale spillet hadde. Shame.

Samlet karakter: 4.5/10
1
2