Resident Evil 4 (2004)

Skrevet av: Aiden   2008-03-27

Resident Evil-serien har tatt en hel verden med storm. Det første kapittelet i serien kom i 1996 og satte standarden for survival-horror genren. Det som kanskje ikke alle vet, er at det var opprinnelig Alone in the Dark som kom noen år tidligere, og at Resident Evil lånte ideer fra dette. Tydeligvis var det sistnevnte som trakk det lengste strået. Capcom satt etterhvert på en gullgruve, og det har kommet en rekke oppfølgere og noen litt uheldige spinn-off's som Resident Evil Outbreak og ett par Gun Survivor spill. I tillegg har serien dukket opp på flere platformer, som bl.a Playstation1&2, Dreamcast, PC , Gamecube, Nintendo Wii, mens det 5. spillet i serien er ventet til de nye konsollene PS3 og 360, forhåpentligvis iløpet av 2009. Til tross for å være en av de mest populære spill-seriene, var det allikvel ikke til å skjule at det trengtes å fornye både det ene og det andre. Endelig i 2005 så Resident 4 dagens lys. Etter mange år i produksjon og diverse utsettelser, var tiden endelig inne. Og makan for ett spill Resident Evil 4 endte opp med å bli.

6 år er gått siden Racoon City hendelsen og Umbrella er historie. Etter dette forlot Leon S.Kennedy S.T.A.R.S. Nå, i 2004 er han en US-agent og har fått i oppdrag å redde presidentens datter, Ashley Graham. Sporene leder ham til en avsides liten landsby i Europa.
Det tar ikke lang tid før Leon oppdager at dette utarter seg til å bli mer skremmende enn han noensinne kunne forestilt seg... Historien er kanskje ikke veldig dyp og den er litt simpel, men presentasjonen og oppbyggingen er glimrende, og blir fortalt igjennom flotte mellomsekvenser. med godt over middels stemmeskuespill og godt driv er det nok til å holde interessen oppe.

Å si at Resident Evil 4 er blandt de lekreste spillene på de forrige konsollene, er neppe å overdrive. Alt fra de detaljerte animasjonene, naturlige bevegelsene, varierte omgivelsene og ulike våpenene ser rett og slett fantastisk bra ut. Teksturene og fargenyansene ser veldig ekte ut. Man blir tatt med til alt fra landsbyer, skogområder, slott og borger, industriområder og store innsjøer for å nevne noe. Det er forfriskende at man igjennom det ca. 20 timer lange eventyret stadig føler at man oppdager nye omgivelser, istedenfor å traske rundt i de samme smale korridorene i flere timer. En sann grafisk perle!

Lyden er det ikke mye å utsette på heller. Stemmeskuespillet er som nevnt godt, men de spansktalende landsbyboerne har en liten tendens til å repetere seg selv litt vel mye. Det som er av musikk, er meget stemningsfylt og er med på å øke intensiteten yttligere. Det kan endres kjapt, fra nervepirrende toner til uhyggelig stillhet.

En av de største forandringene i Resident Evil 4 er kameravinkelen, som nå plasseres bak Leon's høyre skulder, noe som gir spilleren god og mer realistisk oversikt enn tidligere. Dette er noe som fungerer utmerket og som virkelig føles nytt og annerledes. Kontrollene føles umiddelbart behagelige og det tar ikke lang tid før kontrollen sitter, og man plaffer ned utallige fiender med perfekt timede hodeskudd. Gameplayet er også veldig variert. Man finner seg stadig vekk omringet av illsinte bønder, som er utstyrt med alt fra kniver og høygaffler, til økser og motorsager. I tillegg er det enorme bosser, blodtørstige hunder og store insekter. Valgene er mange, for denne gangen er fiendene langt smartere enn tidligere. De omringer deg raskt og gjør alt de kan for å få fatt i deg. Man kan enten løpe inn i ett hus, barikere dører og vinduer med gamle komoder og bokhyller, for deretter å skyte hull i døren og ta de en etter en. Eller man kan dra frem hagla og smadre hodeskallene deres og avslutte kampen med en flammegranat og flambere dem. Kanskje litt nærkamp vil gjøre susen? Ett fekt med kniven og ett skikkelig spark i brystpartiet gjør at du kan få fiendene litt på avstand og at de faller om, slik at du kan fullføre jobben. Dette er også er en smart måte å spare skudd på, hvis det skranter på ammunisjonfronten. Føler du deg fanget i 2.etg i ett falleferdig hus og fiendene er på vei opp til deg, kan du velte ned stiger som ofte kryr av dem. Bossene i Resident Evil 4 er også verdt å nevne. De er store, utfordrende og ikke minst spektakulære.

Selv om fokuset denne gang er lagt mer vekt på beinhard og intens action enn gåteløsning, har Capcom allikevel plassert noen små gåter mellom de heftige skuddvekslingene. Disse er som regel svært enkle og består ofte av å plassere gjenstand A og putte den inn i B. Ikke veldig utfordrende, men det er med på å variere litt og spilleren får noen velfortjente pauser i kampens hete. Resident Evil 4 er kanskje ikke like "skremmende" som tidligere, men allikevel har det sine øyeblikk, og med en trykkende og dyster atmosfære som skaper en nifs stemning. Man er hele tiden på vakt, og når spillet skifter fra dag til natt, blir det enda mer intenst og da er det faktisk litt småskummelt også. Etterhvert som du graver dypere inn i historien, møter du endelig personen du er kommet for å redde,nemlig Ashley. I store deler av spillet har du henne som en trofast følgevenn, og da er det din jobb å passe på slik at hun ikke blir skadet eller nok engang blir kidnappet av denne sekten, siden hun ikke kan forvare seg. Dette gjør at spilleren kanskje må legge om taktikken litt, siden man nå har to personer man skal holde i live. Du kan gi Ashley enkle komandoer som "vent" og "følg meg" i tillegg til å helbrede henne. I enkelte tilfeller kan du også be henne gjemme seg i f.eks en gammel konteiner hvis det blir varmt rundt ørene eller få hjelp av henne med en gåte eller hindring.

Som i de tidligere Resident Evil-spillene, finner du ulike planter rundt omkring som brukes til både til å helbrede, men denne gangen også planter som kan utvide livslinjen til Leon. Fiendene du dreper etterlater seg ofte gjenstander, ammunisjon eller penger. Sistnevnte kommer godt med, siden du nå kan kjøpe en rekke ulike våpen. Igjennom spillets gang møter du på en selger som stadig vekk utvider utvalget sitt av våpen og oppbevaring. Når du har samlet nok penger, kan du velge å kjøpe mer plass i kofferten, kjøpe nye våpen eller oppgradere de du allerede har. Ofte kommer du i situasjoner der du må velge mellom disse, ny hagle eller mer medisin. Noe som er tungvindt, er vekslingen mellom våpenene. Man må inn på menyen, velge et våpen for så å trykke det hele vekk igjen. Dette fører til at det blir noe oppstykket, siden det lett kunne la seg gjøre å forandre på dette, som f.eks å kunne veksle mellom våpenene ved bruk av L2 og R2.

Noe helt nytt som viste seg først i PS2-versjonen (og senere Wii) er at man etter å ha fullført hovedspillet, er å få spille som den alltid like eksotiske og mystiske Ada Wong (i omlag 5-6 timer), for å avdekke mer av historien og hva hennes hensikter er. Man kontrollerer henne på samme måte som Leon og går igjennom deler hvor man allerede har vært tidligere. men hun har en egen grapple-hook som kan ta henne til steder hvor Leon ikke hadde adgang, og en helt ny bane ekslusivt for denne skjønnheten i knallrød kjole. (det ideelle antrekket til et slikt oppdrag) I tillegg låser man opp nye våpen man kan kjøpe og baner der det gjelder å drepe flest mulig fiender iløpet av en bestemt tid. Spillbarheten er dermed sagt stor, utfordringene er mange og det blir aldri kjedelig. Til sammen er dette er med på å skape en svært intens og variert spillopplevelse av de skjeldne.

Resident Evil 4 er uten tvil det ultimate survival-actionspillet som noensinne er blitt laget. Det hele er som ett friskt pust i spillindustrien og er blitt ett spill som mange av verdens mest annerkjente spillutviklere ser opp til. Selv med sine små nesten ubetydelige feil, skal det godt gjøres å komme nærmere perfeksjon. Det føles faktisk som ett nestegenerasjons-spill og vil stå igjen som en tidløs klassiker.

Grafikk: 10

Gameplay: 10

Lyd: 9