Farming Simulator 15

Farming Simulator 2015 er oppfølgeren til Farming 13 som ble en kjempe suksess og en av de mest revolusjonerende Simulator spillene på lang tid. Nå er 2015 versjonen her, men har Giants Software gjort det like bra denne gangen?

Det har gått to år å det er tid for et nytt Farming Spill. Farming 15 har for meg vært det mest realistiske og seriøse simulator dette året. Forrige gang var mulighetene veldig begrenset og det var ikke så veldig inspirerende å spille heller, men det synes jeg virkelig har blitt forbedret i høy grad. Et veldig stort eksempel på det er Skogsindustri. Skogsindustri har aldri vært i noe tidligere spill av Farming serien så det er ganske nytt, men jeg synes allikevel at det kunne ha blitt sett over en ekstra gang. Kontrollerne for både motorsag og lastekraner er rett og slett skrekkelige. Jeg brukte lang tid på å finne ut hvordan jeg i det hele tatt skulle bruke det, og Farming 15 er ikke et spill der du skal bruke mye tid på å finne ut hvordan du styrer alle maskinene. Noe står selvfølgelig listet opp, men det aller mest viktigste måtte jeg sitte og eksperimentere med.

Noe av det aller mest irriterende er når man skal plassere ved kubbene på vognen for da går det bare an å plassere de helt ytterst hvor den har størst risiko for å falle av. For å kunne klare å plassere alle kubbene på hele vognen må minst ha tre forskjellige kraner, og det gjør det bare enda mer trælete. Det hender også ofte at det dukker opp bugs og glitcher, og de aller verste som oppstår er at spillet skrur seg av etter å saget ned et tre eller at hele spillet blir resatt med noen minutter. Heldigvis skjer det ikke ofte, men det er allikevel ikke bra. Men for å gå litt mer mot den positive siden med Skogsindustri så er det en brilliant måte å tjene penger på og det er veldig underholdene når alt fungerer. For meg er dette noe jeg kan drive med i timevis, og det er mye mer inspirerende enn å så korn å høste inn det inn igjen. Det er absolutt noe som er med på å sette opp holdbarheten betraktelig.

Grafikk er et tema som virkelig er nødvendig å ta opp. Dette spillet har noe av det mest realistiske utseende en noe annet simulator spill jeg har vært vitne til. Bra utseende er viktig når det gjelder spill som Farming fordi det er opplevelsen som teller og ikke selve hendelsen. Spillet har også noen veldig kule effekter og animasjoner som virkelig gir en ide om hva du egentlig gjør. Du har ikke lenger den tomme følelsen av å bare sitte der å se på at noe plutselig bare blir borte. Alt som skjer blir vist med tydelig animasjoner som for eksempel når du skal hogge trær. Dessverre så får man ikke oppleve så mye som man egentlig skulle fått oppleve med disse effektene på grunn av at spillet inneholder veldig mye bugs.

Online og Korn:
Farming Simulator 2015 har en Online funksjon, men det er vel ikke akkurat veldig mye å skryte av. Som oftest er det mye hakking, og som regel er det på grunn av nettet til tross for at den andre personen som spiller er ganske nærme. Men selv om nettet er mye med å styrer her så er det allikevel veldig redusert med tilgang og muligheter når man spiller, og det er ikke akkurat så veldig gøy. Man kan for eksempel ikke ordne med dyr, oppdrag eller administrering av arbeidere og det blir ikke like gøy når man ikke har de mulighetene. Det blir også mye vanskeligere å tjene penger.

Korn og innhøsting er kanskje det som er mest uberørt i dette spillet. Mye er som før og det er ikke like underholdene som det kunne ha vært, i tillegg til at det kun er to arbeidere som kan jobbe samtidig og ikke tre. Det som har endret seg er at du har mye større jorder å gjøre arbeidet ditt på istedenfor mange små og at du har mange flere typer korn som du kan høste inn og få penger av.

Grunnlag for Karakter:
Dette spillet fikk en 6/10 fordi:

+Spillet har stort utvalg av kjøretøy og tilbehør. Det er morsomt å jakte på trofeene (achievements) i spillet fordi de inneholder kreative oppgaver. Underholdene med Skogsarbeid skaper høy holdbarhet. Meget realistisk grafikk og bra lyd-efekter
-Spillet inneholder mye bugs. Det er lite penger å tjene. Dårlig informering og trælete kontroller. Ikke mye bruk for dyr noe mer. Og uoversiktlig kamera.

Grafikk: 10/10
Holdbarhet: 7/10