The Sims 4

For meg ble dette et dundrende "PANG!" For starten på spill høsten. Dette ordet passer som en kort beskrivelse til Sims 4, for dette spillet er virkelig et "Pang" på både godt å vondt. Jeg pleier vanligvis ikke å være så fryktelig opptatt av interiør og hus når det kommer til både spill og det virkelige liv, men der så jeg ut til å overraske meg selv ganske bra.

I Sims 4 ble det selve bygge modusen, som ble selve spenningstoppen. Det at du kan lage et hus ganske identisk til et som kunne stått i virkeligheten gjør at jeg får mer lyst til å prøve meg fram, ogvære enda mer kreativ en det jeg vanligvis er med tanke på tidligere spill. I Sims 4 trenger du ikke bare og bygge digre bokser som ser ut som en fabrikk på utsiden, nei faktisk så kan du bygge dem i de litt mer morsommere fasongene, men jeg må ærlig innrømme at det ble ganske likt som et firkantet hus allikevel. Men det er vel egentlig bare min egen fantasi sin skyld.

EN SKIKKELIG PLUKK OG MIKS FØLELSE.

For å gå litt mer dypere i hva bygge modusen egentlig i er i Sims 4 kan jeg jo nevne at en bygge modus i Sims4 betyr: mer ekte interiør, en bedre følelse av et koselig rom og en mer realistisk følelse av at det faktisk er et hus. (For det er jo tross alt en "livs - simulator!) Du kan nå velge mellom ferdig møblerte rom, som du kan sette inn og endre akkurat sånn du ønsker det, eller du kan velge å starte helt fra bunnen alt ettersom hvor nøye du er. Det jeg liker aller best med de nye bygge mulighetene er at alt av interiør hører sammen som et tema. Det vil si at du kan velge å designe huset med forskjellige typer møbler, men samme farge eller stil. De ligger på en måte som et slags tema, og er med på å lage et mye større lager med valgmuligheter, i tillegg til at det gir det en skikkelig god plukk og miksfølelse.

Sims 4 har på mange måter gått fra tulle musikk til virkelig musikk. Før så kunne man nesten plages av alle pling, blipp og blopp lydene som kom underveis i sangene, men nå har Maxis endelig tatt seg til en mer seriøs retning. Sangene er nå mer koselige og stemningsfulle melodier som hovedsakelig går Instrumentalt, men noen går også med vokal, selvfølgelig på Simlish (Simsk) Ettersom språket til Simene er ganske tullete høres dette også ganske tullete ut, men man skal jo ikke drepe sjarmen helt

heller. Sangene som er Instrumentale spilles mest av som bakgrunnsmusikk på hovedmenyer, mens vokal sangene kan du finne viss du kjøper deg en radio og setter den i et rom. Og vips der har du noe å høre på mens du trener. Det finnes et stort utvalg for dem, og du kan selv velge mellom fem forskjellige sjangre. Et enda større pluss er at det er kjente sanger fra virkeligheten som har blitt covret på Simlish og deretter lagt inn på spillet.

Videre kan vi plukke litt på den nokså kornete grafikken. Man skulle jo trodd at den var litt mer fikset opp. (Med tanke på at vi faktisk har kommet den åttende generasjonen) Jeg skal ikke klage skrekkelig mye over det for spillet er viktigere enn grafikken det er i hvert fall oversiktlig, men den ser nesten verre ut en i toeren, i tillegg til at den nesten er bedre i toeren. Og dette skjer når jeg presser opp til dethøyeste, men jeg tror dette på en måte er gjort litt med vilje. For alt annet har blitt gjort mye tydeligere og velgjort, nå kan du faktisk se detaljene ordentlig på figuren din og det er jo positivt.

Det siste jeg føler at jeg er nødt til å ta opp er Sim skaperen. Sim skaperen har hatt stor fokus på forbedring helt siden det første spillet kom ut 2002, og nå ser det endelig ut til at det har brakt resultater. Du kan nå endre sant å si alt, fysikken kan enkelt bli tilpasset sånn du vil ha det i tillegg til et hav av kreative kostymer og klær. (Se bildet under) det er første gangen at dette blir tilgjengelig i en livs - Simulator. Du kan til å med få Simmene dine til å ligne på helt ekte mennesker for eksempel : deg selv

Grunnlag for karakter:

Pluss: Spillet inneholder nye måter å bygge på i tillegg til mer realistisk og behagelig musikk. Selve spillet oppleves som en plukk og miks versjon og har et stort valg av interiør som deles inn i ulike temaer. Spillet har også fått et lettere tilgjengelig galleri med større og bedre funksjoner.

Minus: Lite fokus på grafikk fra den åttende generasjonen og kornete kortfilmer. Samme stil som Sims3.

Grafikk: 8/10

Lyd: 9/10