New Super Mario Bros. U

Det må være utfordrende for Nintendo å fortsette å gi ut 2D Mario spill. Fansen krever kanskje ikke så mye nytt fra gang til gang, og serien har ikke hatt særlig behov for fornying etter Super Mario World på Super Nintendo. Men likevel tror jeg at det er tung jobb for dem å fornye innen for rammene av hva fansen forventer. Er Super Mario Bros U bare mer av det samme, eller prøver Nintendo noe nytt denne gangen?

Nå skal det sies at jeg ikke har spilt mye Mario spill de siste årene. Siste 2D Mario spill jeg spilte igjennom fra begynnelse til slutt må ha vært Super Mario World 2: Yoshi's Island, og det er jo sin helt egen greie hvis man tenker over det. Så det siste spillet jeg kan sammenligne NSMB:U med må vel faktisk være Super Mario World. Jeg skulle så gjerne ha klart å se på dette spillet som noe eget, uten å måtte ty til sammenligninger, men det er praktisk talt umulig, slik jeg ser det ihvertfall

Bowser og hans Koopalings (er de barna hans eller ikke? jeg er allerede forvirret), bestemmer seg for å invadere Prinsesse Peach's slott. De bruker en gigantisk mekanisk arm som tar tak i Mario, Luigi og 2x Toad å kaster dem langt langt bort. So far, so good. Nå må Mario og vennene hans kjempe seg gjennom 8 forskjellige verdener for å komme prinsessen til unnsetning nok en gang. Med andre ord: Det er et Mario spill. Så mye som jeg skulle ønske de kunne komme på noe nytt, er det ikke historien som er i sentrum i denne serien. Det er hvordan spillet spilles, og der gjør faktisk New Super Mario Bros U noen nyvinninger ikke tidligere sett i serien.

Som i alle tidligere Mario spill består mye av spillmekanikken på finpusset plattforming. Noen av nivåene krever ganske mye presisjon fra spilleren, og det er akkurat slik det skal være. I likhet med noen av de andre New Super Mario Bros spillene, støttes flerspiller hvor opptil tre andre spillere tar kontroll over Luigi og 2x Toad, og i denne flerspillermodusen vil vennskap formes og knuses alt etter hvordan man spiller. Det er fortsatt like fristende å bruke hodet til kompisen som en avsats til et hopp, akkurat i det han står ovenfor et bunnløst hull.

Nytt til serien er en asynkron flerspiller del hvor en av spillerne kan ta Wii U Gamepadden å assistere de andre spillerne i det "Boost Mode". Her kan Gamepad spilleren lage plattformer de andre kan hoppe på eller vise hvor skjulte power ups skjuler seg. Gamepadden kan også brukes som en kontroller i enspiller modusen, og hele spillet kan spilles "Off-Tv" med at spillet blir vist på Gamepad skjermen.

Noen Power Ups fra de tidligere spillene dukker opp, deriblant Flame Flower, Frost Flower, Mini Mushroom og Star Power. Mini Mushroom har fått en justering, ettersom den nå gjør at Mario kan løpe vertikalt opp vegger i spillet. Squirrel Suit er en ny Power Up som dukker opp, og den gir Mario en slags Wingsuit som han kan gli gjennom lufta med. Hvis Mario gjør en Spin Jump med denne får han litt oppdrift som kan berge spilleren i de tilfellene hvor man ikke når plattformen man siktet på. Mange av spillets skjulte hemmeligheter krever aktiv bruk av denne drakten.

Gjennom alle nivåene er det plassert tre stjerner som spillerne kan samle. Hvis spilleren får alle stjernene i en verden låses det opp ekstrainnhold etter spillet er fullført. Hver verden har også flere Toad House hvor spilleren kan vinne seg ekstra liv og eller Power Ups. Disse blir også jevnt over ranet av nykommeren Nabbit, noe som trigger sideoppdragene hvor Mario må fange denne rakkeren.

Musikken er god, De forskjellige verdenene Nintendo har valgt å gå for er spennende og noen av dem rett og slett nydelige. Så alt i alt er presentasjonen i spillet på høyde med det man forventer av et Mario spill. #Saker.

En kan si mye rart om Nintendo, men de skuffer sjelden fansen sin. New Super Mario Bros U. tilbyr enda et spennende og utfordrende Mario spill. Det gjør kanskje ikke så mye nytt for serien ettersom det kom ut samme år som New Super Mario Bros 2, så for de som spilte det er det kanskje like greit å hoppe over. Men hvis det er en stund siden du sist satt deg ned med et Mario spill av den gamle skolen, er New Super Mario Bros U spillet for deg.

1
2
3