Murasaki Baby

Skrevet av: asshole   2015-03-14

En helt unik spillopplevelse.

Det er noen spill som aldri ville fungert på en annen platform enn PS Vita og Murasaki Baby er ett av dem. Spillet benytter seg av flere av Vitas funksjoner, men den mest fremtredende er touch-skjermen. Spillet handler om en liten jente vi kaller Baby som leter etter moren sin. Baby befinner seg i en veldig Tim Burton-aktig, skummel verden og spillerens jobb er å leie henne gjennom den - bokstavelig talt. Man bruker fingeren mot touchskjermen for å leie henne samtidig som man må ta seg av fiender og farer. Baby har en ballong og dersom denne sprekker taper man. Spillet er mer puzzle solving enn platforming, men det er gjort særdeles bra og det er nok variasjon til at man ikke går lei.

Mange puzzles løses ved å skifte ut bakgrunnen og dette gjøres ved å skyve to fingre langs touchpaden bak Vitaen. Ulike bakgrunner har ulike farger og funksjoner. En får det for eksempel til å regne. Å få nye bakgrunner med nye egenskaper ble en av de mest spennende sidene ved spillet for meg. Man møter også nye figurer i løpet av spillet med ulike historier og disse var veldig kreative.

Spillet har en nydelig art style med sort hvitt håndtegnete, nesten skisseaktige, figurer og landskap sammen med veldig skarpe farger i bakgrunnen. Musikken og lydene bidrar til den mystiske stemningen og er veldig godt laget. Jeg elsker bruken av Vitaens funksjoner og da jeg tok meg selv i å spille med Vitaen opp-ned måtte jeg smile.

Jeg vil ikke si for mye om Murasaki Baby fordi det er et spill man bør oppleve selv uten å vite for mye. Dessuten er det ikke veldig langt spill, noe jeg synes er en god ting fordi man ikke blir lei. Det er liten grunn til å spille gjennom spillet flere ganger, men som en engangsopplevelse synes jeg fortsatt dette spillet var verdt prisen. Liker dere unike spillopplevelser som Journey eller Limbo kan dette være perfekt for dere. Det er også et av få ekslusive spill til Vita fra den siste tiden og fortjener oppmerksomhet.

Grafikk: 9/10 Lyd: 9/10 Gameplay: 8/10 Holdbarhet: 3/10

1
2