Norsk
Gamereactor
nyheter
Fable II

Skisser og info fra Fable 2

To bilder av velkledde pirater

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Lionhead Studios og Big Blue Box fortsetter med å være hemmelighetsfulle rundt alt om Fable 2. For å ikke få oss til å sikle litt mer, har de sendt oss nye konseptskisser.

Av disse skissene å dømme kommer pirater til å finnes i spillet. Om det er en type av karaktersklassene som man selv kan være eller kanskje disse er bifigurer vet vi dessverre ikkr. Herr Molyneux holder virkelig knuten på godteposen stengt for oss.

Om halvparten av Herr Molyneux sine visjoner om spillet slår til, er vi virkelig inne for ett utrolig spill. Men med en realsese i løpet av 2007 kan vi ikke annet enn å vente og se.

Under X06 var det en liten presentasjon av spillet, noe som mer lignet på en powerpoint presentasjon av ideer. Men for noen ideer...
I følge Herr Molyneux vil Lionhead prøve å presse RPG sjangeren lengre enn noen andre har gjort det før, med tanke på at de nå ikke har de finanisielle problemene de hadde når de utviklet det første spillet, er ikke dette helt utenkelig. Etter de ble oppkjøpt av Microsoft har de ingen økonomiske problemer og de kan virkelig utvikle spillet med fritt spillerom.

Herr Molyneux mener at de hittil har misslyktes med og presse RPG sjangeren særlig langt, så den eneste måten og rette på dette er og lage Fable 2.

Når dette er sagt snakket Molyneux om ett stort spill, alt det de måtte ta ut fra det første spillet er med denne gangen. Men det stopper ikke der, disse uttakene fra spill nummer 1 er virkelig tatt tak i og de har kunnet forandre en masse til stor glede for oss som skal spillet spillet.

Forholdet med andre folk en treffer i spillet skal ha mange flere og mer avanserte muligheter enn det hadde på det første spillet. Som ett eksempel på dette kan en ta for seg og gå inn i en jaktleir. Om du bestemmer deg for å handle med jegerne vil dette kunne få større betydning enn du egentlig skulle ha trodd. Dette kan gi jegerne de pengene de trenger for og sette opp noe mer permanent i det distriktet enn bare en liten teltleir. Ettersom du da blir eldre vil du se at denne teltleiren blir til en liten landsby, som kan utvikle seg til en større landsby og deretter kan den vokse seg til en storby.

Om du i stedet for å handle med jegerne velger og raide og rane de, er det ikke sikkert noe av dette skjer, så mye av utviklingen av denne verdenen er opp til deg selv.

Molyneux håper at han kan utvikle eierskapet i spillet, dette vil si at mye mer kan kjøpes og eies av den som spiller spillet. Listen over ting de tenker på å inkludere her er intet mindre enn imponerende. Hus, Borger, stoler/bord og til og med kirker, dette er ikke en full liste men det er det som var mulig og få ut av Molyneux under intervjuet. Men det setter størrelsen og mulighetene i spillet i ett helt annet perspektiv.

En annen ting som blir ett rent resultat av dette er at om du eier en borg må de som bor i borgen sitt område betale deg skatt. Kirkeskatt er og noe som tilfaller deg om du eier en kirke.

Fable 2 starter på samme måte som sin forgjenger, i starten er du ikke den store fyren og det sies at du vil være svakere i dette spillet enn du var på det forrige i startfasen. Dette blir en form for tidlig test i spillet, men det er mye igjen av spillet når en først kommer seg igjennom denne fasen av livet.

Akkurat som i Fable vil du bli sterkere av og gjøre forskjellige oppdrag, så med tiden vil du vokse inn i rollen som helt eller antihelt. Om du skal være god eller ond er fortsatt totalt opp til deg selv. Ettersom du vokser opp og blir stor og sterk vil du tiltrekke deg noen av det motsatte kjønn, i spillet ligger det en god del muligheter rundt akkurat dette. Molyneux var ikke så snakkesalig om disse mulighetene, så en har ikke så mange valg bortsett fra å vente å se på utviklingen av spillet.

Det kom også frem at Lionhead ville ta konseptet med betingelsesløs kjærlighet ett skritt videre i dette spillet. Uansett hvilken karakter du blir vil du ha noen som elsker deg, så lenge du ikke hugger de ned med sverdet da.
Får du barn vil disse ønske deg velkommen hjem med åpne armer etter at du har vært ute på oppdrag lenge, barna vil også prøve å etterligne deg på en del sjarmerende måter.

Naturligvis vil en stor del av Fable 2 være kamp, som er en av de RPG elementene Molyneux vil prøve og virkelig forandre på i dette spillet.
Det kan virke som om det de vil prøve å gjøre er og sprøyte inn noen doser realisme i kampsystemet, men i hvilken form skal jeg ha usagt.
Det eneste Molyneux nevnte om kampsystemet sin lille revolusjon var at naturen får sin egen fysikk og dette vil få en innvirkning på kampen. Dette vil nok gjøre taktikk til en del av spillet ettersom trange ganger og tette skogsområder vil være veldig uegnede til kamp. Det vil å føre til at spilleren virkelig må ta hensyn til sine omgivelser før han velger våpen. Noe som ikke er sett i så alt for mange RPG spill enda.

Molyneux sa også at det er enda en del overraskelser igjen å snakke om, hva disse er blir vel litt verre og gjette om jeg kjenner Lionhead rett. Men så fort noe dukker opp skal dette taes opp - vær trygg på det!

Fable IIFable IIFable II

Relaterte tekster

Fable 2Score

Fable 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Jon Cato har skaffet seg hund, sverd og rifle, og lagt ut på en reise for å redde kongeriket Albion og halve prinsessa. Eller noe slikt...



Loading next content