Over 200 forventningsfulle gamere hadde tatt turen til Spaceworld Megastore i Storgata i Oslo sentrum torsdag kveld for å sikre seg et eksemplar av det etterlengtede Age of Conan: Hyborian Adventures. Etter utallige utsettelser, og en jojo-tilværelse på Oslo Børs, har spillet endelig nådd norske butikkhyller.
- Det har vært en del å gjøre i det siste, kan du si, smiler Game Director Gaute Godager.
- Men det er helt fantastisk å endelig launche. Vi er veldig stolte og slitne. Og når vi ser tilbake, så er det faktisk ikke så mye som kunne gått bedre.
Det lønnet seg å være tidlig ute denne gangen. De første 50 i køen fikk komme inn i butikken ekstra tidlig for å overvære en aldri så liten kickoff, med presentasjoner, taler, quiz og et lite stalltips fra sjefen sjøl:
- Med sverdet i den ene hånden og respekt i den andre, kommer dere langt i Age of Conan. Velkommen til Hyboria, proklamerte Godager, til stående applaus fra oppstemte Conan-fans.
Klokken 00:01 kunne det første spillet slåes inn på kassasystemet, så idet klokken bikket midnatt var ventetiden over. Svenske Martin Svenneryd var førstemann i køen, og var på plass allerede onsdag kveld når Spaceworld lukket og slukket for kvelden.
- Mellom to og fire i går natt var verst, forteller Martin.
- Da begynte det å komme en del prostituerte og narkomane og sånt. Og i femtiden kom det en fyr og pirka på meg, for å sjekke at jeg var i live. Men nå er det kjempefint å ha spillet i hendene.
28 timer i strekk måtte han tilbringe på en sliten sofakrakk for å være den første i Norge til å sikre seg Funcoms stortittel. Som belønning for god utholdenhet fikk han samlerutgaven helt gratis, signert av Gaute Godager, og med påskriften: Til en ekte barbar!
- Nå har jeg råd til lydkort og mat denne måneden også, så det blir bra, sier en fornøyd eier.
- Nå er det full fokus på fremtiden, sier prosjektleder Godager.
- Det er alltid noen problemer når man skal sjøsette et så stort prosjekt. Nå må vi sørge for at det ikke er noen lekkasjer i skuta. Det blir like mye jobb fremover nå, som det har vært de siste månedene. Men vi har fått overraskende mye bra feedback, og vil jobbe med å utvikle og utvide verdenen i fremtiden.