I likhet med Uncharted 2: Among Thieves' kraftdemonstrasjon i 2009, vil Halo: Reach også vise store krefter til utgivelsen. Spillet forventes å levere en opplevelse som ikke bare gir skryt til utvikleren, men også til de teknologiske mulighetene til Xbox 360. Ifølge kreativ leder Marcus Lehto vil Halo: Reach imponere med sine episke kamper, detaljerte design og store verdener.
- Vi tøyer definitivt Xbox 360 så langt som den kan tøyes. Vi har utnyttet all CPU, GPU og hver eneste lille bit av minnet for å produsere utseendet. Vi har presset den til det ytterste. For hver nye utgave forstår vi hvor mye mer vi kan skvise ut av maskinvaren, forteller Lehto til Edge.
Utseendet vil fravike fra det vante Halo 3-universet, og under prosessen så Bungie seg nødt til å øke staben for å innfri de enorme forventningene til det siste tilskuddet i serien. Lehto tror de mange forbedringene vil bli verdt ventetiden.
- Vi har brukt bedre designere, flere medarbeidere som kan gjøre bedre ting, mens vi har lært hvordan vi kan forbedre våre ferdigheter og hvordan man kan presse mer inn i motoren vår. Dette har ført til at motoren vår har blitt radikalt forbedret, sier Lehto.
Med andre ord ser det ut til at fansen kan glede seg til Halo: Reach med god grunn. Spillet slippes i siste kvartal av 2010.