Bungie slapp store nyheter i sin ukentlige oppdatering, som kaster lys over hva vi så i traileren til flerspillerbetaen i forrige måned. Load Outs og Jet-Packs ble nevnt, samt Armor Lock-modusen.
Load Out-valget vises før en kamp starter eller under respawn-vinduer, der du da kan velge en rustningsmulighet, primære og sekundære våpen og granater, mens valglisten styres av spillelisten eller spilltype.
- For noen spillelister kan det bety at enhver Load Out har samme våpensett, der bare rustningsmuligheten skiller dem fra hverandre. For det andre kan det bety at etter hvert som spillet går, får du tilgang til flere og flere valg basert på en rekke faktorer vi kan fikle med. (...) Du vil kunne velge fra prefabrikkerte tilbud, basert på hva som er best for din spilltype, fortalte Bungie.
I et intervju med Game Informer nylig fikk vi også vite mer om hvilke våpen vi kan vente oss i oppfølgeren. Sammen med de gamle slagerne kan vi vente oss minst fem nye våpen, nemlig fokusriflen, granatkasteren, en plasma-bærerakett, plasma repeater og en ny rifle. Skal vi tro Brian Jarrard vil granatkasteren virkelig være verdt ventetiden.
- Granatkasteren ble først og fremst laget for å fylle en tilsvarende rolle i plasmapistolen, slik at spartanerne skulle få et EMP-tilsvarende våpen, forklarer hoveddesigner Sage Merrill.
Våpenet skal ha to moduser, nemlig manuell og automatisk. Hvis du drar i avtrekkeren og slipper den med en gang, vil en enkel runde slippes og detoneres idet du treffer målet. Hvis du holder utløseren lenger, vil spilleren selv kunne velge når de vil detonere granaten.
Halo Reachs flerspillerbeta vil bli tilgjengeliggjort den 3. mai, som krever Halo 3: ODST for å fungere.