Halo: Reach er uten tvil et av høstens heteste spill. Scener fra Bungies nyeste ble vist da Microsoft avholdt pressekonferansen sin for noen dager siden, men det ble også meldt ifra om at Reach ville være tilstede på messegulvet. Designer av flerspillerdelen, Lars Bakken, og community-ansvarlig Brian Jarrard har i denne sammenheng noen avsnitt med ny informasjon å dele.
Først og fremst skal den populære spillmodusen Firefight fra ODST returnere. For de av dere som ikke kjenner til konseptet, så er det snakk om en samarbeidsmodus for fire spillere med økende vanskelighetsgrad i form av bølge på bølge med fiender. Blant konkrete nyheter som blir nevnt for Reach er muligheten til "matchmaking" i Firefight. Har du trangt med spillinteresserte venner, er det nå mulig å teste Firefight likevel.
Å tilpasse innstillingene for Firefight-kamper er også nytt. I Reach kan spilleren utforme hvordan hver bølge av fiender skal bli seende ut, som for eksempel hvor mange Covenants som er tilstede og hvilke våpen disse bruker.
Avslutningsvis bekreftes det at Hunter vil være å finne i spillet. Ingen stor greie, men det er nå alltid fint å bekjempe gamle kjenninger. Mer interessant er det at Bubble Shield har byttet navn til Drop Shield, og nå lader opp skjoldene til de som skal være så heldige å befinne seg på innsiden. Ja, også har det blitt inkludert en Laser Designator som lar spilleren tilkalle luftangrep. Om noen av disse kan brukes i vanlig konkurransebasert flerspiller, vites ikke.