I et intervju med Industry Gamers sier spillbransjens mest kjente markedsanalytiker Michael Pachter (Wedbush Morgan Securities) at onlinespill fører til at folk bruker mer tid på ett spill - og dermed mindre penger på spill generelt. Enkelt sagt: Med en omfattende flerspillerdel er livstiden på et spill betraktelig lengre enn det den engang var.
Løsningen for Activision er ifølge Pachter å innføre mikrotransaksjoner og abonnementsordning i Call of Duty: Black Ops, en løsning jeg mistenker at ikke vil falle i god jord hos de fleste av oss spillere her i den vide verden. Han sier:
- Vi mener at det er vitalt for Activision, med et av de mest populære onlinespillene, å ta det første steget i retning betalingskrav i flerspiller. Det for tidlig til å si hvorvidt det er snakk om et månedlig beløp, deltakergebyr for spillturneringer, mikrotransaksjoner eller en kombinasjon av disse tre, men vi forventer tiltak fra Activision innen året er omme og Black Ops lanseres.
Pachter sier videre:
- Det er sannsynlig at Activision kommer til å fortsette med en eller annen form for gratis flerspiller, men vi mener det er av høyeste viktighet at firmaet begynner å tjene noe på det enorme antall timer som spillerne tilbringer i spillets flerspillerdel.
Her er det noen som har oppdaget at tid ikke bare er penger, men også profitt. Skal for øvrig 360-eiere betale for både Xbox Live og nettspill i hver enkel utgivelse?