Med Battlefield 3 håper svenske Dice for alvor på å vippe Call of Duty av tronen som det mest spilte skytespillet.
Dice er kjente for klar tale, og i et intervju med Industry Gamers skal spillets produsent Patrick Bach ha forklart at de satser på en lineær fortellerteknikk i det kommende skytespillet. Dette fordi de rett og slett mener sandkassespill er kjedelige.
- Jeg ser ingen grunn til at absolutt alle spill må være sandkassespill. Vi har utviklet sandkassespill ganske lenge nå, og vi er blitt rimelig flinke til det. Likevel er det ikke den eneste måten å lage spill på, hvis det var det ville vi ikke laget kampanjedeler i det hele tatt. [...] Noen ganger er de ikke det, men som regel er sandkassespillene kjedelige, vanskelige å komme inn i og mindre populære, forklarer Bach.
Videre forklarer Bach at de nye forbedringer i Frostbite 2-spillmotoren har ført til utfordringer rundt spillets kunstige intelligens.
- Det faktum at omgivelsene kan endre seg dynamisk skaper store utfordringer i programmeringen av spillets kunstige intelligens. Hva skal de gjøre når dekningen forsvinner, og hvordan skal de tilpasse seg nye situasjoner?
Ifølge rykter vil Battlefield 3 komme ut den 2. november. Spekulasjonene går nå i om det neste Call of Duty-spillet, som vi er lovet mer info om i løpet av april, vil komme ut rundt den samme tiden for å konkurrere med Dices storsatsning.
Hva synes dere? Er det bedre med fastsatte actionsekvenser, eller er det mer moro å velge din egen fremgangsmåte?