De siste årene har Microsoft fått mye kritikk fra Halo-fans som mener de "melker" serien med tette utgivelser. Til eksempel ble både Halo Wars, Halo 3: ODST óg Halo: Reach gitt ut i tidsrommet 2009-2010.
Nå som det har kommet frem at både Halo: Combat Evolved Anniversary og Halo 4 (som er det første av tre nye spill) er på vei, har ikke kritikken akkurat stilnet rundt temaet. Likevel sier ikke Microsoft Game Studios-sjef Phil Spencer seg enig i påstandene:
- Folk burde ikke se på Anniversary som en del av en årlig utgivelsessyklus. Jeg elsker det faktum at vi lager Anniversary rett og slett fordi jeg elsket originalen. Vi tok en titt på spillet og fant ut at det kunne trenge en ansiktsløftning. Det var ikke et tiltak for å bevare en årlig syklus, forklarer Spencer overfor Ign.
Skal man tro Spencer dreier det hele seg altså ikke om melking, men heller spillmessig lidenskap fra utviklerne:
- Vi hadde en diskusjon der vi snakket om hvorvidt Anniversary ville bli oppfattet melking, men takket være achievements, Xbox Live og oppusset HD-grafikk tror vi folk vil se at dette er et prosjekt basert på lidenskap og ikke økonomi, avslutter Spencer.