Det originale Far Cry var slett ikke noe lite spill og oppfølgeren var enda større, men skal vi tro utvikler Ubisoft blir disse spillene bare småtteri sammenliknet med det kommende Far Cry 3.
I det tredje kapittelet tas vi med tilbake til seriens røtter og en tropisk øy som er hele ti ganger større enn områdene vi har besøkt tidligere.
- Hvis du ser for deg omgivelsene og skalaen i Far Cry 1 og 2 kan du gange dette med ti, forklarer Ubisofts Jason VandenBerghe.
Videre utdyper VandenBerghe at dette ikke bare betyr lengre veier å gå, men at de også ønsker å fylle spillet med interessante steder du får lyst til å besøke.
- Vi fokuserer på å utnytte spillets skala for å gjøre det innholdsrikt, slik at det alltid er noe å finne rundt neste hjørne. Dette synes vi er viktig i slike åpne spill, vi spør oss selv om dette fortsatt ville vært morsomt dersom man ikke hadde noen å skyte.
Avslutningsvis tar VandenBerghe seg tid til å utdype litt om det mye omtalte moralsystemet som gjør sin debut i det tredje Far Cry-spillet:
- Vi lager ikke enkle svart-hvitt situasjoner der det ene valget åpenbart er det gode, mens det andre er det onde. Det synes vi ikke er interessant. I stedet har vi lyst til å presentere spennende situasjoner der det er helt og holdent opp til spilleren å avgjøre hva som skal skje.
Kilde: Beef Jack.