Til tross for at The Elder Scrolls IV: Oblivion er anerkjent som et fantastisk rollespill er det noen elementer som vil være annerledes i oppfølgeren The Elder Scrolls V: Skyrim.
Som forklart av spillregissør Todd Howard skal noen av disse endringene være hentet fra ett av Bethesdas andre suksessfulle rollespill, Fallout 3.
I Oblivion økte nemlig fiendenes nivå i tak med spilleren. Dette vil ikke være tilfellet i Skyrim:
- Skyrim minner mye mer om Fallout 3, ettersom du vil møte stadig tøffere fiender når du går opp i nivå, uten at de lettere fiendene forsvinner, forklarer Howard.
Videre peker han på at samtalesystemet skal ha hentet inspirasjon fra Fallout 3, og at de tilfeldige dialogene nå er borte:
- Det er veldig få fullstendig tilfeldige samtaler. Vi har heller beveget oss mot et system likt det vi hadde i Fallout 3, hvor man hadde spesifikke samtaler med spesifikke personer om forskjellige temaer, fortsetter Howard.
Til slutt forklarer Howard at utviklingsteamet også har hentet inspirasjon fra Fallout 3 når det gjelder utformingen av spillverdenen, for å gjøre den mer interessant og levende:
- Vi innså at den historiedrevne verdenen vi hadde i Fallout 3, der man dumpet borti tilfeldige små scener, er veldig god. Så vi prøvde å gjøre den typen oftere, avslutter Howard.
Kilde: PC Gamer.