Et av de største skrittene utvikler Rocksteady Studios har gjort i Batman: Arkham City sammenliknet med forgjengeren er å ta steget ut i en stor åpen verden. Dette har tydeligvis også gitt mersmak blant utviklerne, som mener det harde arbeidet har vært verdt det:
- Da vi begynte med spillet satt vi oss ikke ned med det premisset at vi på død og liv skulle lage et open-world-spill. Vi så på hva som ville være kult å spille, og da kom beslutningen naturlig, forklarer spillregissør Sefton Hill.
Videre utdyper Hill at de ville valgt en annen sjanger dersom det hadde vært mer passende for historien, men at de samtidig er fornøyde med det ferdige produktet:
- Det handler mer om hva vi mente ville passe godt, hva som er morsomt og hva som setter de små grå igang, i stedet for å velge sjanger for sjangerens skyld. Det tok fryktelig mye arbeid, det er det ingen tvil om. Det gikk med mange sene kvelder og arbeidshelger, men vi synes det har vært verdt det. Det har i hvert fall ikke skremt oss vekk fra en liknende opplevelse i fremtiden, avslutter Hill.