Etter årevis med tilnærmet totaldominans blant nettrollespillene kan det se ut som Blizzards MMO-klassiker World of Warcraft har passert sin storhetsperiode.
Den siste tiden har nemlig spillerantallet dalt, og i september 2011 skal det ha blitt registrert 10,3 millioner premium-spillere. Fortsatt et svært høyt antall, men en prosentvis ganske stor nedgang fra oktober i fjor, da tallet lå på over 12 millioner.
Meldingen kommer fra Blizzard selv, da toppsjef Mike Morhaime overfor Seeking Alpha la frem de siste regnskapstallene. Mesteparten av nedgangen skal ha skjedd i Østen, en region som tradisjonelt har utgjort godt over halvparten av spillerbasen.
Av årsaker til nedgangen er ingenting blitt slått fast foreløpig, men den økte populariteten til Free-to-Play-baserte nettrollespill har trolig hatt en innvirkning.
Morhaime har imidlertid ikke fått panikk helt ennå, og påpeker at julesesongen tidligere har vært den mest travle i Azeroths mystiske verden:
- Kina representerer fremdeles over halvpartene av det globale spillerantallet, og historisk har desember vært en svært god måned når det gjelder abonnementstrender, konkluderer Morhaime.