Norsk
Gamereactor
nyheter
The Elder Scrolls V: Skyrim

Frykter varige Skyrim-problemer

Dyster spådom fra Fallout 3-utvikler

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Innen nå har de fleste spillentusiaster antageligvis enten lest om eller selv opplevd problemene som har plaget rollespillet The Elder Scrolls V: Skyrim siden lanseringen den 11. november.

Til tross for lovnader og oppdateringer fra utvikler Bethesda er disse feilene fremdeles i stor grad tilstede i det ellers kritikerroste eventyret, og skal vi tro Joshua Sawyer fra utviklerstudioet Obsidian kan det godt tenkes at disse problemene vil bli svært langvarige. Faktisk kan det hende de ikke vil bli rettet opp i noensinne.

Sawyer jobbet som hoveddesigner under utviklingen av Fallout: New Vegas, et spill som benyttet seg av den samme spillmotoren som tidligere Elder Scrolls-spill, og som i sin tid så mange av de samme problemene.

Skal man tro Sawyer har dette en sammenheng med hvordan selve spillmotoren er bygd opp. Problemet oppstår nemlig når lagringsfilene spillet benytter seg av overstiger en viss størrelse, og konsollen ikke lenger har mer minne å ta av.

Ifølge Sawyer kan et så omfattende og innholdsrikt spill Skyrim fort opparbeide seg en lagringsfilstørrelse på oppimot 20 MB, og på dagens konsoller er dette nok til å tømme reservelagrene.

Det forklarer også hvorfor Playstation 3-versjonen ser ut til å være hardest rammet, ettersom Sonys konsoll har en annen minnefordeling enn Xbox 360.

- Som i Fallout 3 er Skyrims problemer mest utbredt på Playstation 3 fordi denne konsollen har en oppdelt minnekonfigurasjon. På Xbox 360 kan hele minnestørrelsen på 512MB bli brukt fritt som enten system- eller grafikkminne. På Playstation 3 derimot er minnet oppdelt i to - 256MB som systemminne og 256MB som grafikkminne. Totalen er med andre ord den samme, men fleksibiliteten er høyere på Xbox 360, forklarer Sawyer.

Videre påpeker han at dette beklageligvis betyr at problemene kan bli langvarig, ettersom man blir nødt til å gjøre grunnleggende endringer i spillmotoren før problemene forsvinner:

- Vi snakker om en spillmotor som på det fundamentale plan lagrer og referere til data mens den kjører. Å restrukturere hvordan dette fungerer vil være et tidkrevende arbeid, konkluderer Sawyer.

Kilde: Formspring.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Etter den siste oppdateringen til PS3-versjonen av Skyrim skal flere spillere ha sett drager som flyr baklengs.

Relaterte tekster



Loading next content