I etterkant av The Last of Us-annonseringen på VGA-showet i helgen utførte den amerikanske avisen USA Today et intervju med utvikler Naughty Dog.
I dette intervjuet kom det frem at utviklingen av spillet allerede har pågått i lang tid, og at lanseringen vil bli enten mot slutten av 2012, eller på starten av 2013.
Videre kunne utvikleren fortelle at spillet har hentet inspirasjon fra et BBC-program som omhandlet en soppliknende parasitt kalt Cordyceps. Disse parasittene finnes i hundrevis av forskjellige varianter, der hver type genetisk angriper en gitt insektart.
I dokumentaren ble en variant som angriper maur vist frem, og da infeksjonen nådde maurens hjerne resulterte dette i svært nedsatt hjernefunksjon og store fysiske utvekster på maurens hode. I visse tilfeller skal til og med parasitten være i stand til å ta over hjernen til insektet den sitter på, og på den måten påvirke insektets fysiske adferd.
Naughty Dog skal umiddelbart ha blitt pirret av dette fenomenet og sett for seg hvordan utfallet kunne bli dersom en variant som angriper mennesker (etter hva vi har forstått er ikke dette mulig i den virkelige verden) hadde spred seg gjennom verdens befolkning.
Dette dannet altså grunnlaget for konseptet i The Last of Us, der man vil følge to personer som er immune mot parasitten gjennom deres endeløse kamp mot de infiserte menneskemonstrene.
Ved siden av bakgrunnen til spillkonseptet kom det også frem at spillets lydspor vil bli komponert av ingen ringere enn den kjente komponisten Gustavo Santaolalla, som tidligere har vunnet Oscar-priser for sin innsats i filmer som Babel, Brokeback Mountain og Biutiful.
Dette virker i aller høyeste grad å være et særdeles lovende prosjekt fra den rutinerte utvikleren, og vi gleder oss å lære mer om The Last of Us i månedene som kommer. Gjør dere?