Det neste Far Cry-spillet skal bli både større og friere enn forgjengerne, samtidig som det skal gi mer mening å utforske områdene. Slik lød lovordene til hoveddesigner Jamie Keen, som har pratet med CVG:
- Den åpne verdenen i Far Cry 2 var kul, men det ble aldri noe ut av det liksom. Man ble på en måte overlatt til deg selv. Vi prøver nå å unngå at dette skjer igjen, det er viktig med utforsking, men man trenger et mål å strekke seg etter, forklarer Keen.
Samtidig ønsker de å belønne kreative spillere, og mantraet for utviklingen skal være at spillerne skal få gjøre alt de har lyst til på den tropiske øya:
- Vi vil ikke at spillverdenen skal hindre deg. Hvis du har lyst til å reise et sted raskt, kan du gjøre det. Hvis du har lyst til å bare kjøre rundt, kan du gjøre det også. [...] Vi vil at man skal kunne tenke "hadde det ikke vært kult hvis jeg kunne... Oi, jeg kan jo det". Det handler om frihet for spillerne. Det er veldig viktig for oss, avslutter Keen.
Store ord fra Ubisoft, la oss håpe de klarer å lever opp til sine egne ambisjoner når Far Cry 3 slippes til PC, Xbox 360 og Playstation 3 den 6. september.