De første detaljene om årets innslag i FIFA-serien, altså FIFA 13, har nå sett dagens lys.
En av brukerne av Neogaf-forumet har nemlig samlet sammen informasjonen som kom frem under en FIFA 13-visning i London nylig, der produsent David Rutter forklarte om forbedringene og endringene i årets spill:
Disse endringene faller innenfor fem kategorier:
First Touch Control:
Ballkontrollen skal bli mer realistisk, og tøffe pasninger vil være vanskeligere å få kontroll på avhengig av de tekniske ferdighetene til spilleren som mottar ballen. Du som spiller må også plassere deg riktig i forhold til ballen for å gjenvinne kontroll raskt.
Player Impact:
Fysikkmotoren fra FIFA 12 har blitt forbedret, og de pussige animasjonene som av og til slo inn når spillerne kolliderte skal ha blitt fikset. Spillerne vil nå ha flere punkter på kroppen som måler kollisjonene slik at animasjonen blir mer korrekte i forhold til situasjonene.
Complete Dribble:
Det vil ikke lenger være mulig å utføre driblinger kun ved å endre løpsretningen til ballføreren. I FIFA 13 blir man nødt til å bruke driblesystemet.
Tactical Free-Kicks:
Et nytt system for dødballer er på plass, og muligheten for indirekte frispark har blitt lagt til. Til gjengjeld kan motstanderne nå velge å ha flere spillere i muren, og én av dem kan sendes ut for å blokkere skuddet.
Attacking AI:
EA skal ha jobber mye med den kunstige intelligensen til offensive spillere, og datastyrte spillere vil nå velge mer realistiske, kurvede løp og stikkere. Samtidig vil forsvarspillerne være mer oppmerksomme på offsidelinjen.
Ved siden av disse fem hovedpunktene har naturligvis grafikken fått en ansiktsløftning, og EA ser for seg ytterligere forbedringer innenfor alt fra pasning- og skuddsystemet til keeper- og publikumsanimasjoner. De lover også bedre dommere.
Ta en titt på de første skjermbildene fra spillet: