Interessen rundt Call of Duty-serien vil ingen ende ta, men samtidig mottar Activision og de ulike Call of Duty-utviklerne stadig mer kritikk for seriens aldrende spillmotor.
I stedet for å bytte ut motoren med noe helt nytt har utviklerne nemlig satset på forbedringer og nyversjoner av den gamle motoren, som så dagens lys ved lanseringen av Call of Duty 2 i 2005.
Til høsten slippes Call of Duty: Black Ops 2, og nok en gang har man satset på en videreutvikling av den samme spillmotoren. En avgjørelse Treyarch-sjef Mark Lamia mener er den eneste rette:
- Jeg pleier å sammenligne det med et hus som skal pusses opp. Selv om du skal lage nytt kjøkken trenger du ikke bygge ny grunnmur. Du kan til og med gjøre så grunnleggende ting som å bytte ut VVS-anlegget, og det er slike endringer vi utfører hos oss, kommenterer Lamia.
Videre setter Lamia spørsmålstegn ved hvor grensen går for hva man kan kalle en ny motor:
- Hva er egentlig en ny motor? Hva gjør den ny? Deler av koden kan følges bakover et godt stykke, mens andre deler av koden er flunkende ny. De to områdene vi har jobbet mest med for dette spillet er det visuelle og lyssettingen. Et stort stykke arbeid har blitt lagt ned i dette, avslutter Lamia.
Til sammenligning kjører fjorårets Battlefield 3 på en flunkende ny spillmotor, og de aller fleste er enige om at det visuelle i dette spillet er flere hakk høyere enn i Call of Duty-spillene. Battlefield 3 kjører dog med 30 bilder i sekundet (på konsoll) mens Call of Duty-spillene kjører med 60 bilder i sekundet.
Kilde: Games Industry.