Selv om de fleste lot seg imponere av det nye Tomb Raider-spillet på E3-messen, reagerte noen på stønnene Lara lirte av seg under gjennomspillingen.
Disse stønnene ble av oppfattet som overdrevne og nærmest seksuelle, og da spillsiden Kotaku påstod at produsent Ron Rosenberg hadde pratet om et voldtektsforsøk i løpet av historiens gang, blusset debatten opp for alvor.
Nå har imidlertid utvikler Crystal Dynamics forsøk å demme opp for kritikken, ved å forklare sitt ståsted i saken:
- En av spillets viktigste scener, som har blitt feilaktig beskrevet som et voldtektsforsøk, ble vist frem på årets E3-messe. [...] Denne spesifikke scenene har en truende undertone, men handlingsforløpet går aldri lenger enn det vi allerede har vist frem. Seksuelle overgrep er ikke et tema vi dekker i dette spillet, skriver Crystal Dynamics-sjef Darrell Gallagher i en pressemelding.
Årsaken til debatten er altså dette intervjuet med Kotaku, der produsent Ron Rosenberg blant annet kom med følgende uttalelse:
- I det nye Tomb Raider vil Lara Croft slite fysisk. Hennes beste venn blir kidnappet, og hun blir tatt til fange av røvere som prøver å voldta henne.
Om Rosenberg rett og slett ble for ivrig, eller om Crystal Dynamics nå prøver å snakke seg ut av saken, er vanskelig å fastslå. I alle tilfelle er utviklerne opptatt av at du skal få sympatiske følelser for unge Lara Croft:
- Lara er definitivt helten, men du er på en måte hjelperen hennes. Når du ser alle utfordringene hun møter begynner du heie på henne på en måte du kanskje ikke ville gjort med en mannlig hovedperson, forklarer Rosenberg.
- Den nye Lara Croft er ikke den samme formfulle hardhausen vi kjenner. Borte er de overdimensjonerte proporsjonene og de små antrekkene. Nye Lara er mer menneskelig og mer ekte. Det er med hensikt. Når folk spiller som Lara går de ikke inn i rollefiguren hennes, de tenker heller at de skal oppleve eventyret sammen med henne og beskytte henne, avslutter Rosenberg.