Dead Space-tilhengerne har ventet lenge på nytt om Isaacs tredje romeventyr Dead Space 3, og fikk servert flere nyheter under årets E3-messe. Flertallet reagerte imidlertid negativt på seriens økte actionfokus, og bekymret seg over Isaacs nyvunne bevegelsesfrihet og coversystemet.
I et intervju med nettsiden CVG understreker EA at de ikke vil forarge fansen over seriens nye retning, men snarere forbedre Isaacs tredje romeventyr.
- Vi har lagt til co-op og ført kampen til planeten fremfor å fokusere på romomgivelsene. Vi prøver å pushe oss og gjøre noe helt nytt i forhold til miljøene og samarbeidsmodusen, og har absolutt ingen intensjoner om å forarge fansen ved å gjøre spillet mindre skrekkorientert. Vi er veldig bevisste på det - vi hører på hva fansen sier, forklarte EAs Frank Gibeau.
Videre presiserte han at det vil være umulig å lage et Dead Space-spill uten å fokusere på skrekkelementene, ettersom serien er et skrekkspill i bunnen.