Hvis du har sansen for storslagne spill med enorme budsjetter, kall dem gjerne storspill, ville du ikke likt Patrick Reddings tale under spillfestivalen Gamercamp i Toronto nylig. Redding er spillregissør for Ubisofts storsatsning Splinter Cell: Blacklist, men skal vi tro hovedpersonen selv er slike prosjekter en dødende art:
- Endringer i bransjen som helhet kommer til å skyve frem en vesentlig endring i folks prioriteringer. Vi vil se et skifte der man går bort fra fokuset på grafikk, produksjonsverdi og oppbygging av innhold, til fordel for systematisk dybde, forklarer Redding noe kryptisk.
- Trenden vil være en oppvekker for utviklere som meg, som er vant til å jobbe med etablerte serier med mange oppfølgere, samtidig som det kommer til å fyre oppunder motivasjonen til mindre spillskapere, avslutter han.
Debatten om hvilken påvirking sosiale spill, mobilspill og indie-spill vil ha på bransjen, har pågått i flere år allerede. Innledningsvis levde alle formene for spill side om side, uten at de så ut til å stjele kunder fra hverandre. Den siste tiden har dog salget gått ned for tradisjonelle spill, men det fleste ekspertene anslår at dette har mest med den etterhvert så utdaterte konsollgenerasjonen å gjøre.
Hva tror dere fremtiden vil bringe for spillbransjen?