Det nylig lanserte Hitman: Absolution har blitt mottatt med jubel blant flertallet av spillerne, og det er derfor ingen overraskelse av utgiver Square Enix ønsker å bygge ut serien med enda flere spill.
Frem til nå er det danske IO iteractive som har stått for denne jobben, men nå meldes det om endringer. Faktisk skal Agent 47 pakke kofferten og sette seg på et fly til Canada, der et ivrig utviklingsteam venter hos Square Enix Montreal.
Årsaken er imidlertid ikke dårlig stemning mellom IO og Square. Det er heller et resultat av omfanget dagens storspill har, både tidsmessig og finansielt.
I et intervju med Official Playstation Magazine forklarer nemlig Hitman: Absolution-regissør Tore Blystad at det vil styrke serien å dele på oppgavene, og han skisserer også en slags ordning der man jobber med flere spill parallelt, en ordning vi kjenner fra Call of Duty-serien:
- Man vil kunne dra nytte av hverandre, samtidig som man skaper ulike produkter. Når det gjelder dagens storspill tar det svært lang tid å ferdigstille utviklingen. Hvis man kan bør man derfor jobbe parallelt og hjelpe hverandre, forklarer Blystad.
Det er imidlertid ikke bare hjelp på tvers av studioene han ser på som positivt. Hvis flere team jobber med samme serie øker også variasjonen innad i serien:
Alle som får sjansen til å jobbe med en etablert serie, ønsker å gjøre noe nytt og annerledes. Så fremfor å servere det samme på nytt, får man heller en opplevelse som skiller seg ut, avslutter Blystad.