Selv om vi kåret Journey til årets beste spill 2012, ble det ikke en lykkelig slutt for alle involverte. Som for eksempel utvikleren. I et intervju med Polygon forteller nemlig produsenten Jenova Chen at prosjektet ikke var særlig fremgangsrikt.
- Jeg vil ikke si at utviklingen av Journey endte opp som et suksessfullt eksempel på spillutvikling. Vi kjørte jo selskapet konkurs.
- Jeg tror at for å ha finansiell suksess med et spill som forandrer folk, bør det nå ut til flere enn kun én plattform - større enn Playstationplattformen, sier Chen på spørsmål om hva som skal til for å tjene penger.
Det er også grunnen til at det neste spillet blir multiplattform. For å vise at man kan tjene penger på kunsteneriske spill.
- Jeg støter hele tiden på frustrerte studenter som studerer spillutvikling for å jobbe med kunstneriske prosjekter, og ser at det ikke er plass til dem. Jeg føler meg ansvarlig, ettersom jeg viste dem at det var mulig, men det er ingen plass for dem.
Og løsningen er enkel, ifølge Chen.
Løsningen er å skape et finansielt suksessprosjekt.