Mange hevder at dagens spillbransje er så ensporet at det kun er mulig å tjene store penger hvis man legger seg så tett opptil Call of Duty-formelen som mulig.
Disse vil få et forklaringsproblem hvis de tar en titt på salgstallene til det eksperimentelle Playstation 3-eksklusive spillet Heavy Rain, et spill som skiller seg dramatisk fra nevnte formel.
Som rapportert av Quantic Dream-nestsjef Guillaume de Fondaumiere har nemlig det unike eventyret nå tjent inn over 100 millioner dollar (ca. 580 millioner kroner) for Sony:
- La oss si at det kostet 22 millioner dollar å utvikle Heavy Rain. Slenger man på markedsføringen øker det til 30 millioner, og føyer vi til distribusjonen ender vi opp på 40 millioner. Sony tjente 100 millioner dollar på spillet, så det har utvilsomt vært veldig lønnsomt. Det er en profittmargin de aller fleste utgiverne må se langt etter for et hvilket som helst spill, forklarer de Fondaumiere.
Dette mener han beviser at utradisjonelle spill så absolutt kan være verdt å satse å så lenge man gjør det det skikkelig, og han peker samtidig på Journey som et annet godt eksempel:
- Det samme gjelder for Journey. Jeg har ingen innsikt i detaljene rundt deres budsjett, men etter hva jeg har hørt fra ansatte hos Thatgamecompany var spillet lønnsomt både for dem og Sony. Vi må slutte å se på innovasjon som noe som ikke er lønnsomt, avslutter de Fondaumiere.
Godt sagt, spør du oss. Enig?
Kilde: Games Industry.