I sin blogg, The Road to Battlefield 4, forteller sjefsutvikler for multiplayer i Battlefield 4, Thomas "Tompen" Andersson, jevnlig om nyvinninger vi forvente fra seriens neste tilskudd.
I hans siste innlegg legger han særlig fokus på bonuser spillere vil få for lagspill. Dette bonussystemet skal er velkjent for spillere av Battlefield 2142, men med en twist. Lagspill skal belønnes med oppgraderinger til individuelle spillere basert på hvordan man hjelper laget sitt. Disse belønningene kan for eksempel komme som økt løpefart, sterkere rustning, eller ekstra ammo.
- Måten vi gjør det på i Battlefield 4 er å sterkt oppfordre til lagspill - men aldri påtvinge det, skriver Andersson.
Bloggen utbroderer også Levolution-systemet, som introduseres med Battlefield 4. Systemet vil gi spillerne større mulighet til å påvirke omgivelsene. De kan gjøre alt fra å aktivere en bilalarm, til å jevne en skyskraper med jorden. Dette kan i tur påvirke de andre spillernes strategier.
Å rasere skyskraperen i "Siege of Shanghai" vil for eksempel gjøre spillbrettet enklere å navigere for infanteri-spillere. Når skyskraperen treffer bakken oppstår dessuten et røykteppe over spillområdet, og grus og steiner vil ligge strødd på bakken. Samtidig vil snipere miste en viktig utkikkspost, mens helikoptre mister muligheten til å gjemme seg bak bygningen.