Dragon Age: Inquisition vil ifølge Mike Laidlaw ikke få én stor åpen verden å utforske, slik vi er vant med fra The Elder Scrolls V: Skyrim. I stedet vil spillet heller ha mange store regioner.
- Jeg tror åpen verden er et veldig ladet begrep fordi alle umiddelbart tenker på Skyrim, og de forventer at alt skal være akkurat som Skyrim. I vårt tilfelle er det heller ekstremt store regioner du kan utforske, sier Mike Laidlaw til RPS.
- Det er en multi-region-spill, som betyr at du reiser på et verdenskart. Du reiser over en svær del av kartet hvor handlingen i spillet er satt. Og hver av regionene har mål. Det er en grunn til at du ville bli brakt dit. De blir knyttet til historien, eller i det minste til det overordnede temaet i spillet. "Dette er mine fiender, og de er veldig aktive her. Jeg bør finne ut hvorfor."
Han fortsetter med å si at de skaper en spillverden som vil gi en følelse som vil minne mer om Baldur's Gate-spillene eller Origins.
- Det betyr at områdene ikke nødvendigvis har en historie, fordi historie er det motsatte av oppdagelse, ikke sant? Historien pleier å lede dere avgårde. Når du oppdager ting bør du føle at de er en del av den generelle spillet, og ikke tilfeldig. Jeg vil si at spillet absolutt har elementer av en åpen verden, men det vil være noe nærmere den følelsen vi hadde i Baldurs Gate-spillene eller i Origins. Det vil være store områder, og du vil ha muligheten til å flytte rundt og se et bredt utvalg av ulike terreng og lokaler, og så videre.
Dragon Age: Inquisition er forventet i fjerde kvartal av 2014.